Hei igjen..
Jeg skal snart sette igang å koke. Kan noen se gjennom min skritt for skrittliste og svare på spørsmål, evnt komme med tips?
Øllet skal lages etter denne oppskriften jeg fikk på forumet:
3.8 kg Munich maltekstrakt
100 g Carafa Special
Meskes ved ca 66 °C 60 min.
50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
15 g H. Mittelfrüh 15 min
15 g H. Mittelfrüh 0 min
Saflager W34/70 lagergjær, to pakker. Rehydrér i lunkent, kokt vann.
Her er skritt for skritt listen min:
1. Koke 22- 25 liter vann
2. Når vannet koker, tar jeg kjelen av platen og tilsetter 5 kg Münich maltekstrakt samtidig som jeg rører.
3. Når alt maltekstraktet er oppløst, setter jeg kjelen på plata og koker og rører blandingen videre.
4. I oppskriften står det:
- 50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
- 15 g H. Mittelfrüh 15 min
- 15 g H. Mittelfrüh 0 min
Hva betyr dette??
5. Etter 60 minutter med koking skal vørteren raskt kjøles ned til 30 grader. Tenkte å sette hele kjelen i en balje med is. Samtidig rehydrerer jeg gjæren. Jeg må også røre forsiktig i vørteren mens den avkjøles
6. Når vørteren er nådd 30 grader rører jeg kraftigere, slik at oksygen kommer inn i blandingen. Deretter overfører jeg den til gjæringskaret med en biltema-hevert.
7. Ifølge boka skal jeg nå tilsette vørteren vann. Skal jeg da tilsette så mye at det til sammen blir 22-25 liter? Altså erstatte det som er kokt bort?
8. Deretter skal jeg måle vørteren med oechslevekten, notere ned verdien, for deretter å tilsette gjæren.
Jeg skal snart sette igang å koke. Kan noen se gjennom min skritt for skrittliste og svare på spørsmål, evnt komme med tips?
Øllet skal lages etter denne oppskriften jeg fikk på forumet:
3.8 kg Munich maltekstrakt
100 g Carafa Special
Meskes ved ca 66 °C 60 min.
50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
15 g H. Mittelfrüh 15 min
15 g H. Mittelfrüh 0 min
Saflager W34/70 lagergjær, to pakker. Rehydrér i lunkent, kokt vann.
Her er skritt for skritt listen min:
1. Koke 22- 25 liter vann
2. Når vannet koker, tar jeg kjelen av platen og tilsetter 5 kg Münich maltekstrakt samtidig som jeg rører.
3. Når alt maltekstraktet er oppløst, setter jeg kjelen på plata og koker og rører blandingen videre.
4. I oppskriften står det:
- 50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
- 15 g H. Mittelfrüh 15 min
- 15 g H. Mittelfrüh 0 min
Hva betyr dette??
5. Etter 60 minutter med koking skal vørteren raskt kjøles ned til 30 grader. Tenkte å sette hele kjelen i en balje med is. Samtidig rehydrerer jeg gjæren. Jeg må også røre forsiktig i vørteren mens den avkjøles
6. Når vørteren er nådd 30 grader rører jeg kraftigere, slik at oksygen kommer inn i blandingen. Deretter overfører jeg den til gjæringskaret med en biltema-hevert.
7. Ifølge boka skal jeg nå tilsette vørteren vann. Skal jeg da tilsette så mye at det til sammen blir 22-25 liter? Altså erstatte det som er kokt bort?
8. Deretter skal jeg måle vørteren med oechslevekten, notere ned verdien, for deretter å tilsette gjæren.