Gress/jordaktig smak

Hei,

De siste tre bryggene (en IPA fra leverandør nr.1, en tjekkisk lager fra leverandør nr.1 og en IPA fra leverandør nr.2). har hatt en gressaktig/jordaktig ettersmak.

På de to av de første bryggene dette har skjedd, brukte jeg en ny leverandør på malt og humle. Jeg trodde at denne smaken kommer fra dårlig humle (?).

Det var helt til jeg gikk tilbake til leverandør nr. 2 som jeg alltid har brukt, og aldri har fått dårlige varer fra.
Jeg satt en IPA med 2015-humle fra denne leverandøren, og opplever fortsatt denne gressmaken.

Er dette uflaks og dårlig humle, eller er det kommet inn en infeksjon i bryggekarene?
For dårlig filtrering av vørter mtp. humletrub?

Sant skal sies, så går denne usmaken vekk etter 3-4 uker med lagring, men det er bare forferdelig synd når man har lyst på øl nå :p

Dette har skjedd hver gang de siste tre bryggene, og det begynner å flaske seg (pun intended).

Håper dere kan hjelpe meg! :)

Gressaktig smak kan komme av mye humle (tørrhumle)
enkelte humletyper beskrives også som gressaktig/ earthy
hva slags humletype brukte du og hvordan humlet du?

IPA #1 var ett sett. Humletyper er Magnum, Cascade, Centennial og Mosaic. Usikker på hvilke som ble brukt hvor.

Tjekkisk lager hadde bare Saaz (60, 30 og 15 min)

IPA #2 har humleskjema Citra (60 min), Cascade (15 og 5 min) og tørrhumling med Cascade i 5 dager (med sokk). Alle humlen er "fersk" 2015 humle.

Tørrhumlet med 2.2g/liter.

Nesten litt fristende å kjøpe nye gjæringskar for å se om det utgjør en forskjell :)

Nei, skulle ikke gi no utpreget gresspreg
men husk, mange gode Amerikanske IPA'r har litt gress

Det som er litt rart, er at denne smaken ikke er tilstede i vørteren eller i ølet de første dagene etter gjæringen har startet.
Denne smaken blir mer og mer intens etterhvert som gjæringen blir ferdig.

På siste IPA merket jeg dette tidlig, og kjørte sekundærgjæring etter 7 dager. -Det hjalp ikke.
Er det mulig at humletrub er med på å utvikle denne smaken?

Google det. Du nevnte at smaken ikke er der før litt uti gjæringen. Hadde det vært noe med vannet burde du ha smakt det tidligere tenker jeg, med mindre alt sukkeret i vørteren kamuflerer det. Hadde det vært humle burde du smakt det idet du tapper til gjæring, IPA på det punktet smaker alltid gress og gugg.

Update:
Jeg brygget en batch med ny humle rett etter siste svar i denne tråden, og den ble den beste ølen jeg noen gang har laget. (Mon Plaisir replika m/ ekstra humle)

For 2 uker siden brygget jeg en ny batch med samme ingredienser, og humle fra samme pose som sist (har ligget i fryseren). Nå er den intense gress/jordsmaken tilbake, og det er forbanna irriterende. -Ødelegger hele hobbyen.

Begynner nesten å lure på om det er noen baskelusker som lurer i gjæringskarene. Er ganske fed up med denne problemstillingen, og vurderer å bytte ut gjæringskarene med konisk i rustfritt stål for å utelukke.

Update:
Jeg brygget en batch med ny humle rett etter siste svar i denne tråden, og den ble den beste ølen jeg noen gang har laget. (Mon Plaisir replika m/ ekstra humle)

For 2 uker siden brygget jeg en ny batch med samme ingredienser, og humle fra samme pose som sist (har ligget i fryseren). Nå er den intense gress/jordsmaken tilbake, og det er forbanna irriterende. -Ødelegger hele hobbyen.

Begynner nesten å lure på om det er noen baskelusker som lurer i gjæringskarene. Er ganske fed up med denne problemstillingen, og vurderer å bytte ut gjæringskarene med konisk i rustfritt stål for å utelukke.
Har slitt med minst en infeksjon selv på et nylig brygg (winter warmer) og brygget deretter en Black IPA. Siden jeg var usikker på om infeksjon var til stede i Bipa'en ventet jeg litt i gjæringskar med å tappe, og tørrhumla fikk 2 uker på dunk. Den har en sabla gressmak her nå etter 2 uker på flaske. Synderen kan like gjerne være lang tørrhumling som ny infeksjon, men jeg drikker fort for sikkerhets skyld.
Hvor lenge tørrhumler du?

Takk for svar!

Smaken kommer etter 3-5-ish dager før stormgjæringa er ferdig. Jeg pleier å tørrhumle når jeg når ca 75% av ønsket FG, og jeg pleier å tørrhumle mellom 5-7 dager.
Altså; Gressmaken kommer før jeg tørrhumler, men utvikler seg til å bli sterkere etterhvert, frem den stagnerer etter 1 uke ca.

Pleier også å drikke fort, men er litt vanskelig når det smaker åker :p

Hei,

Drakk akkurat en 7 Fjell - The Donald (Ignorant IPA), og den har eksakt samme gressmaken, bare i mindre skala. Kan det være at denne smaken kommer fra for mye humletrub i mine batcher? -Filtrerer alltid med humlepose etter kok (BIAB), men får ikke bort alt. Finere filter?

Anyways, så blir jeg ferdig med konisk gjærtank i helgen og kan forske litt på dette ifb. å dumpe trub. -Nekter å gi meg før ølet blir skikkelig godt :)

Jeg hiver meg på denne.

Jeg har brygget flere batcher av Holmentoppens Preussen pilsner (https://recipe.brewfather.app/OtT0QewFxSc34Lge7HPbg3s6w0lTgS). Jeg har brukt 0,78 g/l Magnum 13 % som bitterhumle med 60 min koketid, 1,19 g/l Hersbrucker 2 % med 15 min koketid, og så 1,19 g/l med Hersbrucker 2% i 60 min Hopstand (min har nok blitt maks 30 min).

De første ble veldig gode, og hadde en veldig behagelig humlearoma. Så har jeg de siste gangene opplevd at jeg har fått en gressaktig smak som er betydelig bitrere (nesten besk) enn det jeg er vant til.

På ihvertfall en av batchene vet jeg at det ble med mye humletrub inn i gjæringstanken, så jeg har antatt at dette er årsaken. Men denne gangen valgte jeg å kjøre siste humletilsetning som dip hopping i stedet for den 60 minutters hopstanden den egentlig skal ha. Jeg fulgte metoden til Finn, slik jeg skjønte den: Koke opp vørter som vanlig, så tappe av 10 % til en egen kjele etter 10 minutter (før første humletilsetning), lot den stå på 80 grader gjennom hele kokingen, og tilførte så disse 10 % tilbake til kjelen etter kok, når "hoveddelen" var kommet seg under 80 %. Mesteparten av truben ble da liggende igjen i dip hop-kjelen, og når jeg overførte til gjæringstank var vørteren krystallklar, uten antydning til humle.

Jeg forventet da å være kvitt problemet, men når jeg nå smaker på ølet (som ble fatet rett før nyttår, og dermed kun er et par uker inn i modningen) kjenner jeg den samme bitre/beske ettersmaken, som jeg ble veldig overrasket over. Jeg er derfor tilbake til start, og aner ikke hva som skaper denne smaken. Det kan ikke være humletrub i gjæringskaret denne gangen.

Jeg er litt i villrede, men jeg heller mot å tro at det har å gjøre med hopstand, og at dip hoppingen fra forrige runde gir samme effekt. Det er bare i denne oppskriften jeg får denne usmaken, og det er også den eneste oppskriften jeg har brukt hopstand eller dip hopping i. Samtidig har jeg ett fat igjen av den forrige batchen med dette ølet (fatet i slutten av september, så har nå stått i fire måneder), og i det fatet kjenner jeg ikke usmaken, selv om jeg har kjent den i andre fat fra den batchen. Det kan jo tyde på at det er noe som forsvinner med modning.

Svaret har jeg jo derfor kanskje ikke før om en del uker/måneder når denne batchen også får modnet seg, men jeg synes likevel det er rart, siden jeg ikke opplevde noe av dette i de første batchene. Kan dette skyldes bruk av hop stand/dip hopping i stedet for å la siste tilsetning koke noen minutter? Kan det skyldes for mye humle? (jeg har justert opp mengde bitterhumle, basert på at opprinnelig oppskrift hadde 16 % syre mens jeg hadde 13 %, kjørt halv justering på 15 min-tilsetning som egentlig skulle ha 4 % og ikke 2 % syre, og ingen justering av siste tilsetning). Kan det være andre årsaker? Og er det grunn til å tro at dette vil forsvinne gjennom modning?

Sist redigert:
Jeg har ikke opplevd dette selv, men et kjapt søk tyder på at det kan ha noe å gjøre med malt som har vært lagret lenge, eller på en dårlig måte med tilgang til oksygen eller fuktighet.

Jeg har ikke opplevd dette selv, men et kjapt søk tyder på at det kan ha noe å gjøre med malt som har vært lagret lenge, eller på en dårlig måte med tilgang til oksygen eller fuktighet.
Det er helt utenkelig. Malten ble kjøpt og levert noen dager før brygging. Har aldri opplevd problemer med det før, selv med malt som har vært laget mange måneder lengre.

Nordstrand i Oslo

Vi har mange dommere i Oslo. :)

Tilbake
Topp