Satt et brygg idag og oppdaget at glasstermometeret mitt viser forskjellig alt etter om jeg dypper hele termometeret nedi, eller kun den røde bunnen. Forskjellen var på opptil 10 grader! Jeg hadde ikke tid til å teste for å finne hvor mye det varierte med hvor stor del av det som var nedsenket i mesken. Bestemte meg for konsekvent å stole på avlesingen når kun den røde delen var nedsenket.
Etterpå satt jeg det i isvann og det viste +6 grader, i kokende vann viste det +92 grader. Da hadde jeg også kun den røde delen nedsenket.
Termometeret er kjøp på Safiren i Sandnes, men det ser likt ut som artikkel 7128 hos petit, "Termometer -10-110 grader, lang type". Tror ikke jeg fikk noe "bruksanvisning" med det.
Er det noe galt med det eller fungerer det bare i et visst temperaturspekter?
Er det noen som kan si hvordan det skal brukes (helt nedsenket eller bare litt). Bør jeg kalibrere det, evt hvordan?
Etterpå satt jeg det i isvann og det viste +6 grader, i kokende vann viste det +92 grader. Da hadde jeg også kun den røde delen nedsenket.
Termometeret er kjøp på Safiren i Sandnes, men det ser likt ut som artikkel 7128 hos petit, "Termometer -10-110 grader, lang type". Tror ikke jeg fikk noe "bruksanvisning" med det.
Er det noe galt med det eller fungerer det bare i et visst temperaturspekter?
Er det noen som kan si hvordan det skal brukes (helt nedsenket eller bare litt). Bør jeg kalibrere det, evt hvordan?