Glassflakser

f**n og, Richard, jeg var like ved å sovne igjen  ;)

Jeg bestilte en palle med flasker fra Systempack.de i München. De kom på ca. 6,50 per flaske inkl eu-moms og transport til Göteborg. Der hentet vi dem med tilhenger. Vær obs på at pallen ikke er kubisk, men et to meter høyt tårn, og noe ompakking må påregnes.

Hvis man får dem fraktet over grensa med et transportselskap, må man betale emballasjeavgift på ca 5,- per flaske, ergo nesten doble prisen. Det stemmer at man kan ta med seg varer for 6000,- hvis man henter dem selv og er borte mer enn 24 timer (men hvordan skal de sjekke dét?). Jeg snakket med tollvesenet, og det er helt kosher. Da slipper du både toll, norsk moms og ikke minst emballasjeavgiften.

Ta med bilen og fyll den opp slik;
(vær forsiktig med bråbremsing, ikke moro å støvsuge ut glass etter 2000 flasker)

yngvefat2.jpg

;D ;D ;D

Takk for mange innspill,

Joques: jeg har ikke tatt høyde for noen emballasjeavgift, hva er det?

Oddvar: kjenner du disse folkene ved Sandvikens Fjellgård? Driver de butikk ala grensehandel?

Engangsavgift heter det kanskje. Det er en avgift på ca. 5 kroner per flaske. Den svir. Sjekk med tollvesenet for flere detaljer, men det er altså en avgift som du ikke kommer utenom hvis du importerer flasker som privatperson, og som hever prisen ganske dramatisk.

johanj skrev:
Oddvar: kjenner du disse folkene ved Sandvikens Fjellgård? Driver de butikk ala grensehandel?

Kjenner å kjenner, når kursen var bra handlet vi mye tobakk der.
De driver en campingpplass, en liten butikk i stua i huset deres, de brukes til å mellomlande alkohol fra Sveriege, mao. greie folk.

Tollere, en del av jobben deres er å kartlegge trafikken over grensene, når jeg jobbet i utlandet ble jeg ofte stoppet for untervju uten bagsjeskjekk. Jeg er redd de har god kontroll på når du dro og kommer.

Her er tollerne kjenninger og naboer så noe bløffing prøver jeg ikke, og vi er kjent for ikke å smugle, vi bor for nert grensen til det er bødvendig.

Hei og hopp alle sammen.  :hadet:
Nå har jeg vel vært ivrig leser av forumet i ca.1 år uten og lagt inn et eneste innlegg, hvorfor vet jeg ikke men på tide og bryte en ond sirkel.
Jeg har tidligere farta byen rundt noen dager for og se om noen butikker selger einede flasker til bryggene mine, men uten noe hell  :rasende:
Men jeg var heldig og fikk med meg 100 tommflasker fra Nøgne Ø sin bryggedag  :ilike: gratis siden det var en velvet pall med flasker. Men når jeg var innom Vin og Bar her for litt over en måned siden for og kjøpe litt gjær og jaggu mei hadde ikke gutta tatt inn flasker. Dette er av samme type som hånd bryggeriet bruker, og selges for 7 kr flaske og minnes de sa det var 240kr kartongen (40 stk)
Nå ble jeg sliten av all skrivinga så tror jeg må gå og ta meg en hvete øl fra den nye øl kjelleren min  ;) he he skål

Må igjen takke for gode innspill!! Håper vi får anledning å treffes noen gang så jeg kan spandere en øl eller to...

Joques: jeg fant denne linken ang 'avgift på drikkevareemballasje': http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20081127-1295-034.html, og du har helt rett. Der sparte du oss for store merkostnader og mye ergelse (for å si det mildt)! Det er vel bare å konstatere at medlemskapet i Norbrygg var en av mine bedre investeringer.

Oddvar: Jeg skal sjekke fraktpris innad i sverige, og høre hvor de kan levere - evt hos din tidligere tobakksleverandør. Det høres jo veldig greit ut, særlig hvis vi bidrar litt til omsetningen i butikken. Er dog litt i tvil om å sende en slik forhåndsbetalt palle til fremmende....

Hvor mye har du tenkt å bestille ? kan trenge ca 100 selv.
Tror ikke du behøver å frykte forhånsbetalt forsendelse, hvem iallverden vil ha slike flasker  :)

Har prøvd litt forskjellige flasker.
Hadde 70 av de gamle murerne på 0,7 liter i trekasser.
Skaffet meg en haug med Grolsh sine på 0,45 fra et utested, og lagde kasser til de og.
Har nå kvittet meg med hele flaskelageret.
Det tok for mye plass.

Kjøper heller vanlige 0,33 tomflasker etter behov.
40 kroner for ei kasse med 24 flasker, og jeg får pengene igjen når jeg ikke har bruk for dem mer.

Egil B.

Det må selvfølgelig overveies nøye om det er behov for flasker, serlig når det er store bestillinger, det kan bli mange fat og lite vask for samme beløp.
15,- flska = 30 kr/l = panteverdi på bryggerifat.
Corneliusfat ender vel også på ca 30,-/literen med frakt

Oddvar Demmo skrev:
Hvor mye har du tenkt å bestille ? kan trenge ca 100 selv.

Det blir neppe noe problem å orden med flakser, du bor jo langs ruta så enklere enn så bli det jo ikke.

Vi har snakket om å bestille en palle med art.no.: 4-4249 & Fet850, som totalt koster 5,2 SEK eks mva & frakt. Vi skal undersøke muligheten for å bestille en palle med ulike flasker, og hva det har å si for stk prisen. Skal gi deg beskjed før vi bestiller noe.

johanj skrev:
Vi har snakket om å bestille en palle med art.no.: 4-4249 & Fet850, som totalt koster 5,2 SEK eks mva & frakt. Vi skal undersøke muligheten for å bestille en palle med ulike flasker, og hva det har å si for stk prisen. Skal gi deg beskjed før vi bestiller noe.

Kommer det ikke emballasjeavgift i tillegg på flasker?

gustavf skrev:
Kommer det ikke emballasjeavgift i tillegg på flasker?

Ja, det ser ut som det koster 4.88 NOK å importere glassflasker. Vi hadde tenkt å bestille en leveranse til Inndyr, frakten til norge ble oppgitt til ca 1 kr per flaske, og så kommer tollsatsen, norsk mva & evt fortollingsgebyr. Når vi ble klar over avgiften på drikkevareemballasje forandret seg regnestykket, og det synes nå som det billigste er å hente flaskene i sverige, siden egenimport innenfor de 6000 tollfrie kronene synes å være untatt denne avgiften.

Tilbake
Topp