Hva kjennetegner en bedre gjærprestasjon? Har du gjort blindtester med dette selv?
Gjæringen kommer i gang innen rimelig tid, du når FG innen rimelig tid uten å måtte ty til ekstra tiltak - og du får et reint og godt resultat fordi gjæren rydder opp effektivt. Kanskje får du et tydeligere preg av det som er karakteristisk for gjæren - om du ellers legger til rette for det med temperatur etc.?
De få gangene jeg har brukt gjæren direkte uten å lage en starter, har jeg ikke vært så fornøyd. Men jeg skal ikke si at det er noe bevis.
Å drive og gjøre blindtester sjøl for å finne ut av sånt, er vel litt fåfengt? Antakelig er det sikkert ikke snakk om store nyansene. Og hvordan skal vi være sikre på at de forskjellene vi eventuelt finner, skyldes forskjellen mellom gjærgenerasjoner? Vi har ikke den typen kontroll med prosessene våre.
Når folk som brygger profesjonelt, sier at denne effekten er reell, synes jeg ikke det er noe problem å stole på det. Hadde det vært Espen Lothe som hadde postet det samme som
@Holmentoppen, ville du fått beskjed om at ja, dette bygget på hans egen erfaring. Og det ville du kanskje godtatt
?
edit: Nå har jeg brygget fem brygg på rad med wyeast 1318, og det jeg kan si, er at gjæren har jobba veldig stødig og godt. Den gjør akkurat det jeg forventer, og jeg går ikke og kjenner meg stressa av at prosessen går tregt, aldri blir ferdig etc..