La dette innlegget inn i tråden for Gjenbruk av gjærslurry, på "generelt og nybegynnerspørsmål"-forumet, men ser at det gjerne passer bedre her:
Jeg har gjort et lite eksperiment fra forrige IPA-brygging, som produserte en crisp, frisk og syrlig øl hovedsaklig humlet med EKG, wlp001 som gjær. Tok da vare på gjærkaken fra denne bryggingen og oppbevarte sterilt i kjøleskap i 8 uker (!). Gjæren så fin ut og luktet godt og syrlig som ølet, så jeg laget 2 liters starter med den og brukte til et nytt brygg med eksakt samme oppskrift og humle. Ingen overraskelse da, men dette ølet smaker heelt annerledes. Virker ikke som det har spesielt mye infeksjoner (ennå), men smaker langt mer fruktig, mer smaksrikt. Men, crisp-heten og syrligheten fra forrige øl er kommet helt i bakgrunnen. Ettersmaken, som i det første ølet var enkel og sitrus-aktig, er i dette mer fruktig og søtlig. Smak og behag selvsagt, jeg likte det første ølet mye bedre - men artig å se effekten av å bruke neste generasjon gjær, forholdsvis mishandlet, til et øl med ellers lik oppskrift.