Gjærstarter... trenger man dette?

Heisann,

Jeg har brygget et stk allgrainbrygg fra før, og da helte jeg whitelabs gjæren rett i gjæringskaret. Det brukte ca 2,5 uke på å stoppe å gjære og har da altså ikke brukt en gjærstarter. Ølet ble ganske greit og er ellers fornøyd. Jeg bare lurte på hva er effekten av gjærstarter? Er det for å få mer futt ut av gjæren? For å reduserer FG?

I tillegg så skal jeg frese i gang en bryggeprosess i dag og har da ikke satt i gang en gjærstarter og jeg har litt dårlig tid med tanke på at dette ølet må være ferdig til et brullyp.... så - for å redusere gjæringstiden, og vi ser bort i fra at jeg skulle ha startet en gjærstarter - har dere noen erfaring med Servomyces Gjær næring fra whitelabs (http://www.bryggselv.no/products/wln3200-servomyces-gjaer-naering) ?

Vil dette redusere gjæringstiden - eller er dette noe man legger i en gjærstarter?

Takker for svar,

I all verden.

Jeg skjønner jo at en gjærstarter er flotte saker, og særlig for hurig gjæring. og siden jeg har litt tidsnød, så er det jo fristende..... Men jeg mangler en del ting... magnetrører og akvariepumpe....:)

Det er ofte et lite problem med slike artikler - de hopper ut i en meget høy investerings og kompleksitetsfase. De er gode, for all del, men jeg er vel ikke helt der enda. Men vi snakker da om å øke antall gjærceller for å ha en rask gjæring.

Da tror jeg at jeg lager en gjærstarter neste gang fra min kjøleskapslagrede gjær og ser hvordan det går. så må jeg sjekke ut om jeg kan få mekket meg en slik magnetfører ut fra en gammel pc vifte... må bare få tak i en..:)

Edit: Men ellers takk for henvisningen! Jeg fant ikke denne artikkelen.

Vil bare skyte inn at magnetrører trenger ikke være hokus pokus første gangen. Jeg tok en stk pc-vifte med tilhørende potmeter og satt en plastmugge på med en rørepinne fra vinogbar. Total investering 30 kroner eller noe, og det fungerte som bare juling. Du trenger altså ikke erlenmeyerkolbe og full pakke første gangen.

Godt poeng.

Jeg må ta og lese litt på hvordan selvmekke slike røresaker. Erlenmeyerkolber kostet jo ikke skjorta heller. Men artikkelen gjorde jo et stort poeng om at det måtte være en del plass til oksygenet for å maksimere gjæringen.

Men når du lagde deg en gjærstarter - merket du forskjell i både gjæringstid og i smak kontra ingen starter?

Her er annen glimrende artikkel fra medlemsseksjonen om å lage gjærstarter. Den beskriver både en metode med mye utstyr og en de fleste burde komme igang med umiddelbart.http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html.

Min egen erfaring er at ølet (kun ekstraktbrygg for min del) virker å bli av en høyere kvalitet etter at jeg starta å legge mye arbeid i gjærstarteren. Hvorvidt det gjæres hurtigere har jeg ikke noen observasjoner om.

En annen ting, er at det også er endel å spare på en god gjærstarter. Særlig hvis man ønsker et sterkere/kraftigere øl.
Da kan fort 2 pakker/rør bli til 5/6 pakker/rør.
Når du ser skum og aktivitet det første døgnet, er det også en god indikasjon på frisk og fin gjær vil jeg tro.

Ellers er tørrgjær eit bra alternativ i mange tilfeller. Kan vere litt enklare å styre med i starten av bryggekarriæren.

Helt enig med protto.
Bruk av flytende gjær, og gjærstarter trenger endel planlegging.
Gjæren må være relativt fersk (bestilling og postgang), og det går fort 4 dager fra start av gjærstarter til den kan dekanderes og brukes.

Jeg har alltid et lite beredskapslager med grei tørrgjær, hvis tiden ikke strekker til for full prosedyre. Fungerer greit til mye, hvis man ikke skal brygge noe spesielt.

Ketil skrev:
Bruk av flytende gjær, og gjærstarter trenger endel planlegging.
Enig i det, men har man det travelt?!?

Ketil skrev:
Gjæren må være relativt fersk (bestilling og postgang), og det går fort 4 dager fra start av gjærstarter til den kan dekanderes og brukes.
Jo ferskere jo bedre, men våre bryggebutikker selger jo i dag veldig fersk gjær! Regner selv 3 dager fra start på starter til pitching, men ut i fra det jeg har lest går det helt fint med 2 døgn.

Har selv kjøpt mer gjær til brygg enn jeg evnet å brygge, og har måttet "friske opp" gjæren via 2 startere og det var enklere enn jeg fryktet  :)

Travelt?
Nei, egentlig ikke, men med mye reising i jobben må det planlegges nøye her i gården. I sommer klarte posten å bruke 5 dager på ei pakke med 2 rør med gjær fra Oslo til Drammen. Da var det godt å ha et par pakker tørrgjær i kjøleskapet. Blir nok en god IPA med tørrgjær også. Har hvertfall vært en voldsom aktivitet i gjæringsdunken.

Ser den  ;D Opplever selv pakker fra Bryggselv kommer i posten dagen etter, og jeg bor i Bergen!!

Edit: pip'en i min høyre hånd falt ned et par dusin laaange steinkast vest for deg  :)

Men når du lagde deg en gjærstarter - merket du forskjell i både gjæringstid og i smak kontra ingen starter?

Selvom du bruker starter bør ølet stå ca like lenge på gjæringsdunken (ca 2 uker for en ale).
Har selv lagd masse startere uten noe spesielt utstyr. Den andre artikkelen du fikk link til tar for seg dette veldig fint.

Tilbake
Topp