gjærstarter med gjær fra flasker

Jepp.
Prøver meg på å kopiere en bestemt øl og har laget meg en 2 liter starter på vanlig vis (med dry malt extract).
Jeg har drikki tom 4 flasker av ølen jeg prøver kopiere og har tilsatt bunnfallet fra hver flaske i starteren.
Den har nå stått siden i går og det skummer godt i starteren, men synes det "freser" en del mindre når jeg
rister på den i forhold til når jeg lager startere med gjær fra feks whitelabs.
Er dette tilstrekkelig mengde gjær? Altså 4 ganger bunnfall i en starter?
Bør jeg lage en ny starter i morgen og pitche gjæren over i den tro?
Litt usikker her. Tips mottas med takk :)

Du bør nok steppe opp starteren et par ganger. Men hvilket øl er det du ønsker å kopiere? Mange bruker jo gjær som er tilgjengelig nettopp fra Whitelabs og Wyeast.

Prøver å kopiere hesjeøl ...
Kjenner ikke til hvilken gjær det skulle vært.

Uansett blir det et morsomt lite prosjekt :)

Hehe. Regner med det siste er det som gir mest inspirasjon? Prosjektbiten? Evt. det å drikke 4 flasker fordi du "må"? :) Si ifra hvordan det går!

Viktig med tappedato hvis du gjør det og hugs at mange ølflasker inneholder ikke den samme gjæren som ble brukt til hovedgjæringen. Godt mulig at Hesjeøl har samme gjæren til etterkarbonering... må sjekkes!

Vil det si at hvis jeg har en gjærstamme på ca 1 liter, kan jeg bruke f.eks. 1 dl. I starteren hver gang og spare resten? Da har jeg 10 brygg av literen med gjær, selv om den siste sikkert er 5-6 mmd gammel.?

bekkern skrev:
Prøver å kopiere hesjeøl ...
Kjenner ikke til hvilken gjær det skulle vært.

Uansett blir det et morsomt lite prosjekt :)

Er relativt sikker på at de bruker en stamme brettanomyces anomalus fra Wyeast.

Bjornendre skrev:
Hehe. Regner med det siste er det som gir mest inspirasjon? Prosjektbiten? Evt. det å drikke 4 flasker fordi du "må"? :) Si ifra hvordan det går!

Det å drikke 4 flasker var en av mange morsomme oppgaver i prosjektet :D

Huub skrev:
Viktig med tappedato hvis du gjør det og hugs at mange ølflasker inneholder ikke den samme gjæren som ble brukt til hovedgjæringen. Godt mulig at Hesjeøl har samme gjæren til etterkarbonering... må sjekkes!

Vet ikke hva de bruker på flaskene. Regner med å finne ut av om det er samme gjæren om noen uker :)

Tilbake
Topp