Gjærstarter - Ingen aktivitet?

ThomasC

Norbrygg-medlem
Satte i gang en gjærstarter i går i 16-17 tiden, rister i ny og ne når jeg går forbi. Når jeg sjekker den nå, ser jeg ingen aktivitet. Alle andre ganger har jeg observert tykt skum oppå toppen, nå er det altså helt flatt..! Funker ikke gjæren min? Eller kan aktiviteten holdt på mens jeg lå og sov i natt..? Virker rart da jeg alltid har sett aktiviteten i den. Er en Wlp 500

Hva var produksjondato og utløpsdato? og hvordan ser gjærstarteren ut? har den laget sediment? er den grumsete med flokkulater når du rister den opp? Det er greit med litt mer beskrivelse får man stempler gjæren som død.

Produksjonsdyr var oktober 2016. Ligger gjær på bunn, som virvler rundt når jeg rister på den. Det skal sies nå at jeg flyttet den inn på badet da det var litt kaldt på kjøkkenet, og nå hører jeg ganske mye brusing fra starteren når jeg rister. Kanskje denne som er litt treg?

Rist den jevnlig og la den stå på badet, så får du vurdere imorgen. Flokkulerer ikke i overkant (ut fra egenskapene) så det kan hende den må cold-crashes før du får et skikkelig sediment og kan vurdere hvor godt den har trivdes i starteren.

Har hatt starter som har sett helt død ut og starter som skumme godt opp..så.tok bare litt lenger tid den som ikke viste aktivitet

Tilbake
Topp