Men skal jeg ha så mange pakker begynner fort kostnadene å bli vel store - de koster 79,-/stykk. Det kan da ikke være vanlig å bruke mer enn en pakke eller to når man brygger 25L? Nå er det viktigere for meg å brygge et godt øl enn et billig et, og jeg betaler gjerne en god del ekstra for å være på den sikre siden - men jeg ønsker jo ikke være helt stupid på pengebruken heller... råd mottas med åpne armer.
Det virker nå soleklart at jeg definitivt må ha en starter - men også i forhold til størrelsen er litteraturen uenig. Noen sier 1L, noen sier 2L, og her nevnes det 4L. Jeg ser jo ikke at det vil være noe større problem å lage 4l enn 1L om dette sikrer bedre gjæring - men om det er 4L begynner jo mengden å bli relativt stor. Om jeg da skal lage et 25L maltbrygg og bruker 4L ekstraktbrygg/starter så må jo dette påvirke smaken? Da tror jeg nok at dekantering som nevnes her er en fornuftig vei å gå - det kan jo ikke være så komplisert? Bare å helle ut det som ligger på toppen, eventuelt med hevert? Men, jeg har jo aldri sett en slik starter før - hvor stor andel av starteren kan dekanteres vekk? 10%? 50% 90%???
Hvor mange pakker gjær trenger man til å lage en starter til 25L lager, gitt feks 1, 2, 3, 4, 5 og 6 måneder gammel gjær? Hvor stor bør starteren være? hvor lang tid i forveien av at man picher starteren bør pakkene aktiveres, og hvor lang tid i forveien bør starteren lages gitt forutsetningene over? Hvor kan jeg eventuelt finne ut av hvordan jeg regner meg frem til dette?
Selv om dette nå fremstår enda mer komplisert enn før, så er det jo også dette som gjør det så spennende - det er lissom ikke bare å blande saft dette her.
og, et siste spørsmål. Jeg har en 5L e-kolbe med silikonkork med hull for gjærlås. Vil det ikke være bedre å bruke gjærlås fremfor aluminiumsfolie? jeg tenker da at det er mindre risiko for at urenheter kommer inn i starteren - eller tenker jeg helt feil?
Jeg vet nå at jeg ber om bli matet med t-skje - men jeg har ikke lykkes å finne ut av dette. Håper derfor at dere kan hjelpe meg over denne kneika.