Gjærstarter i siste liten

Hei,
Jeg skal brygge en belgisk wit i morgen med WLP400 (prod. dato 22/01/15). For å oppnå ønsket mengde gjærceller lurer jeg på om jeg skal sette en starter på 1L med begge gjærpakkene i dag. Det vil naturligvis si at gjæren ikke får den tiden den trenger til å jobbe på, men 18 timer på kolben sammen med 1L vørter og kontinuerlig lufting med akvariepumpe burde vel bidra noe?
Jeg tenker da videre å cold crashe starteren tidlig i morgen før bryggingen starter slik at gjæren (forhåpentligvis) faller på bunnen og jeg kan dekantere når det nærmer seg pitching.
Høres dette nogenlunde fornuftig ut, eller skal jeg spare meg bryet med å gjøre starter ettersom gjæren er relativt fersk og frisk? :)

Takk for svar!

Kjør på - du får mer gjær (om du trenger det) og så lite som 1l er ikke så farlig om du ikke får dekantert ordentlig. Tar litt tid før gjæren bunnfeller fullstendig så tviler litt på at den rekker det på noen få timer.

Sist redigert:
Allright!
Antar at starter får stå til kjøling i ca. 5-6 timer før den må pitches. Ettersom starteren får ganske god lufting med akvariepumpa, tenker jeg også at det kan være litt kjipt å pitche hele starteren i ølet også? Hvor mye kan denne literen med oksidert vørter og gjær påvirke en batch på 22-25 liter? :)

Med mindre du pitcher den mens den er aktiv så bør den gjøre seg helt ferdig for å få bygget opp glycogenreservene sine.

Edit: kanskje det ikke er så ille med så kort tid i kjøleskapet. Men så kort tid er kanskje ikke lang nok tid til at de mer attenuerende/mindre flokkulerende cellene rekker å bunnfelle?

Sist redigert:
Tommelfingerregelen er at hvis starteren er mindre enn 5% av batchen, kan du trygt tilsette hele i gjæringskaret. Jeg tror en kort nedkjøling, uten tilstrekkelig tid til oppvarming igjen, bare vil stresse gjæren unødig. Enkelte sverger til å tilsette starter mellom 18-24 timer etter den er satt(fordi gjærveksten da normalt er ferdig.. Hvis tiden er så knapp, hadde ikke jeg nølt, i hvert fall.

Har akkurat satt gjæren igang med ca. 1L vørter. Hvis jeg treffer et sluttvolum på 23-25L i morgen, velger jeg nok å lene meg på tommelfingerregelen.
Nå gjenstår det bare å holde et godt øye med starteren frem til i morgen :)

Du kan også kaste oppi en pakke US-05 om du har en liggende. Tror det fra Beer & Wine Journal hvor de snakket om å dette. Du vil beholde esterpreget fra den belgiske gjæren mens US-05 i hovedsak bidrar til alkoholproduksjon slik at du ikke stresser gjæren så mye.

Dette hvis du er redd for at antallet celler du tilsetter er for lite.

Jeg velger å kaste inn et lite oppfølgingsspørsmål i denne tråden.
Gjærstarteren med to pkg. WLP400 (og gjærnæring) fikk stå med kontinuerlig lufting i 24 timer. Deretter fikk den hvile i 3-4 timer før jeg pitchet hele starteren (0,8L) direkte i brygget på 22L. Etter bare 12 timer (mandag morgen) ploppet det non-stop i gjærlåsen. Dette fortsatte dagen ut frem til det stoppet helt ila. tirsdagen. Siden da har det vært svært labert med plopping i låsen. Ettersom dette er min første erfaring med å gjøre gjærstarter, er jeg usikker om dette normalt (?). Tempereaturen i rommet ligger rundt 18-19C og mål temp. tett inntil gjæringskaret er i gjennomsnitt 20C.
Jeg regner ikke med at gjæring av 22L vørter er ferdig allerede etter bare 1-2 døgn, men kan det være at selve stormgjæringen er over så raskt pga. gjærstarteren?

Takk igjen for alle svar!

WhiteLabs oppgir at denne gjæren gjærer ut 50 % på 32 timer. (Eks. WLP833 er oppgitt til 48 timer og WLP001 oppgitt til 40 timer). Mao. en rask gjær. Jeg tror stormgjæringen er over. Med de temperaturene du oppgir har du sikkert også hatt optimal temperatur i selve ølet (20-23 gr.) RDWHAHB

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det står ein del om erfaringar med WLP400 på forumet. Eg har lese om den sjølv, då eg skal lage ein Nøgne Ø-inspirert saison. Som førre innlegget seier, er ikkje uvanleg at denne går ut som ei kule. Derimot kan den nesten stoppe opp etter det, eller i alle fall jobbe mykje meir i det stille. Ikkje uvanleg å heve temperaturen litt utover, og også, i ein del tilfelle, tilføre gjæringskaret litt rørsle for å halde den i gang. Er veldig spent på den sjølv, men eg skal gjære på 25 grader, då saison skal ha litt røffare gjærpreg.

Tilbake
Topp