Gjærslurry og starter

Mc.

Norbrygg-medlem
Etter å ha tappet et bokkøl på flaske så fordelte jeg gjærkaken på 4 glass. Vasket ikke først. Dette var fra en 12 liters batch. Det ble vel ca 0.6 dl gjærslurry i vært glass, trub kommer utenom. Jeg trodde at det i teorien skulle være nok til 4 nye batcher med lagerøl, men mister malty er ikke enig. Han sier jeg må lage en 2 liters starter med 0.7 dl slurry ved bruk av ristemetoden. Jeg har ikke somlet meg til å lage en.
Har mr. Malty rett?
Slurryen er 5 uker gammel.

Fersk tykk slurry har ca. 2 mrd/ml levende celler. Etter 5 uker har ca 25 % av dem dødd. Vet ikke om det hjelper for beregningen? Ellers er Jamil Zainasheff (Mr. Malty) kjent for å ta godt i mht. mengder. Hans gamle venn Chris White mener Mr. Malty-kalkulatoren er litt utdatert. Bruker Brewersfriend sin, den er mer avansert. Men alle kalkulatorene virker å mene at gjær som er 5-6 måneder gammer er stein død, noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Må bare beklage. Det var brewers friend sin kalkulator. Den kalkulatoren regner 1 milliard pr ml. Eller er det bare en default innstilling? Må tilbake og sjekke.

Må bare beklage. Det var brewers friend sin kalkulator. Den kalkulatoren regner 1 milliard pr ml. Eller er det bare en default innstilling? Må tilbake og sjekke.
Hvis jeg setter den til 2 milliarder pr/ml så slipper jeg å riste på starteren. Uansett så blir det mer enn nok gjær. Like greit å ha for mye da slurryen inneholder en del trub og er 5 uker gammel.

Har gjort det før, men i min iver for å eliminere kilder til infeksjon så gjorde jeg ikke det siste gangen. Skulle vel ha topphøstet, men speidel sine gjæringskar gjør det vanskelig.

Er du normalt renslig så går det som regel greit å vaske. Ja ser den mtp karene, får ikke en skje opp igjen der uten at alt renner ut.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jo det går sikkert bra. Har holdt meg unna gjennbruk av gjær en stund pga mistanke om infeksjon. Men tror jeg er klar for et nytt forsøk.

Det blir underpitching hvis du ikke lager en starter på den der. 0,7 dl. vasket, tjukk og fersk slurry skal vel omtrent holde, men 5 uker gammel uvasket tror jeg vil gi fare for dårlig utgjæring, og et generelt dårligere resultat. Jeg tror jeg uansett mengde ville frisket den opp før bruk.

Tilbake
Topp