Gjærlag på bunnen av flaskene

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Har tappet eit brygg over på flasker for 2 uker siden.Hadde stått til gjæring i 2 uker og det var sluttet og gjære.Dette var lager gjær..Men på bunnen av flaskene no ligger det eit lag av gjær!! er dette normalt eller burde jeg ventet med og flaske??

Nybegynners første brygg!!

Gjæren formerer seg når du tilsetter karboneringssukker, så nei, ikke noe rart i det hele tatt. Faktisk helt som det skal være. Dog kan du redusere mengden noe ved å la den stå lenger på gjæringsdunken og la gjæren i suspensjon få bedre tid på å bunnfelle. Anbefalt gjæringstid på lager er 4 uker, så du kunne godt la den stå litt lenger.

Også er det bare å være litt forsiktig når du flytter og heller av. Det er derfor vi blir irriterte når butikkansatte veiever med mikrobryggeriølet vårt når de skal slå det inn...

Det er uansett ikke farlig å få i seg gjæra, men de fleste foretrekker å la mesteparten være igjen i flasken.

visst ein har  klaringsmiddel oppi i slutten av koketiada .ville det redusert mengden med gjær som er igjenn når du tapper??ev hvilken type anbefaler dere?? irish moss eller kan ein bruke slikt etter ein har kokt også??og kan dette sette smak på ølet???

Bjørn k skrev:
visst ein har  klaringsmiddel oppi i slutten av koketiada .ville det redusert mengden med gjær som er igjenn når du tapper??ev hvilken type anbefaler dere?? irish moss eller kan ein bruke slikt etter ein har kokt også??og kan dette sette smak på ølet???
Nei

Gjæren formerer seg ikke på flaske. Gjæra du ser på bunnen av flasken er bare det som var i suspensjon i ølet ved tapping som nå har sunket og samlet seg på bunnen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Joda, den kan absolutt formere seg på flaske, selv om den nok vanligvis ikke gjør det i noen særlig grad. Jeg har vært ute for at øl jeg har tappet har vært krystallklart i et par dager før det har blitt tåkete av gjær som tydeligvis ikke var der fra før, og som deretter har falt til bunns som det skal. Men bare én gang, antakelig med S-04.

Kjetil S skrev:
Joda, den kan absolutt formere seg på flaske, selv om den nok vanligvis ikke gjør det i noen særlig grad. Jeg har vært ute for at øl jeg har tappet har vært krystallklart i et par dager før det har blitt tåkete av gjær som tydeligvis ikke var der fra før, og som deretter har falt til bunns som det skal. Men bare én gang, antakelig med S-04.

Merkelig. Sikker på om det skyldes det du sier? Jeg har trodd at evt formering av gjærceller på flaske vil være neglisjerbare, og da ikke kunne legges merke til med det blotte øyet. Det er verken oksygenrikt miljø og pH er noe lavt i ferdig øl... Men jeg skal ikke påstå at jeg VET at gjær overhodet ikke formerer seg på flaske.

det er godt mulig at det er gjær som ikkje har sunket til bunnen før jeg flasket..men det skal sies at ølet aldri blei skikkelig klart ved skylling og er heller ikkje klart etter at det har stått på flasker ei stund.så om det er noe formering av gjær er vanskelig og si!!dette er eit lager gjær.saflager s-23..blei brukt ein pakke på 25 l..dette er vel litt lite i følge hva jeg har lest om her på forumet!! ??

Uklart øl kan skylles flere ting. Temperatur: chill haze. Det vil si ølet blir uklart ved lavere temperaturer. Gjær. Infeksjon. Humle mengde.

Vanlig at fersk øl er uklart uansett ølstil. Ordner seg med tiden

Shea-Arne skrev:
Merkelig. Sikker på om det skyldes det du sier? Jeg har trodd at evt formering av gjærceller på flaske vil være neglisjerbare, og da ikke kunne legges merke til med det blotte øyet. Det er verken oksygenrikt miljø og pH er noe lavt i ferdig øl... Men jeg skal ikke påstå at jeg VET at gjær overhodet ikke formerer seg på flaske.

Jeg kan ikke se hva ellers det kunne ha vært, for det var mens ølet sto varmt, og det ble helt klart senere, med et sterkt sediment av den typen du gjerne ikke får fra villgjær. Joda, jeg syntes også det var rart. Kanskje ølet får i seg nok oksygen under omtapping og flasking, kanskje gjæren har tilstrekkelig med reserver til at den klarer å formere seg uten.

Man kan i alle fall bruke isinglass i gjærkaret før man tapper om for å felle ut mest mulig gjær før du skal tappe om. Hjelper også å sette det kjølig litt før du tapper om.

Tilbake
Topp