Gjæringstid og lagring av lager

Jeg er helt ny i ølbrygging, har laget tre ales (all grain) og har nettopp satt mitt fjerde brygg til lagring (en lager). Det jeg lurer på er hvor lenge en lager skal stå til gjæring, og hvor lenge den skal lagres etterpå. Dessuten: hva menes med lagring? Er det tiden etter at man har tappet på flasker, eller er det lagring på lavere temperatur i det samme gjæringskaret? Håper noen kan gi meg svar på dette.
PS: Jeg brukte WLP833

Hei og velkommen!

Gjæringen tar typisk tre uker (kan ta lengre tid hvis det er snakk om sterkere øl). Lagringen gjøres for hjemmebryggere typisk etter flasking og karbonering, eller etter fattapping. Hvor lenge du lagrer er egentlig opp til deg selv. Hvis du har gjennomført gjæringen på en god måte (brukt nok, frisk gjær, oksygenert vørteren tilstrekkelig og hatt god temperaturkontroll) trenger du ikke nødvendigvis lagre ølet så lenge. Jeg pleier å bruke minimum én ukes lagring per tre grader Plato på ølet (én grad Plato tilsvarer ca. fire oechslegrader). Det betyr at en pils med en OG på 1048 (12 Plato) får minst fire uker. En velbrygget lager kan fint drikkes tidligere, men lagringen gjør ølet (inntil et visst punkt) renere.

Takk for kjapt svar. Min vørter hadde en OG på 1056 (noe som vil si 14 plato?), altså en lagring på mellom 4 og 5 uker. Men denne lagringen skal altså gjøres etter karboneringen er over? Hvor lang tid tar karboneringen, og skal ølet da stå på høyere temperatur? Skal temperaturen senkes gradvis under lagring, eller er det greit å sette den i kjøleskapet rett etter karboneringen så kjølig jeg får det?

Tilbake
Topp