Gjæringsskap - tips og veiledning

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg er rimelig fersk som brygger, er på batch 5. Har en kald kjeller som for tiden holder ca. 9 grader, men det varierer. Jeg har veldig lyst til å bygge et gjæringsskap av kjøleskap/fryser, men trenger råd, veiledning og gjerne bilder. Jeg skjønner såpass at skapet må kunne kjøle og varme for å holde det stabilt, men jeg har svært liten innsikt i elektronikk og hvordan det fungerer. Har lest litt, og går helt surr i PID, Brew Pi, STC osv. Men under veiledning tror jeg at jeg klarer det meste. Er praktisk (utdannet tømrer), og har koblet og loddet masse (arbeider som musiker og driver et studio), men alltid under andres vinger (med mindre det er enkle ting). Det hadde også vært supert å ta en kaffe med en i nærheten som har laget noe slikt, eller som har kompetansen (bor i Asker).

Hei!
Er fersk mtp gjæringsskap, min første skapgjæring er i gang. Kjøpte en stc-1000, lette opp en video på youtube om hvordan den skal kobles
Meget instruktiv video! Laget mitt eget varmeelement av en blikkboks med en lyspære i og hvor åpningen er dekket med alufolie, så det ikke er lyst i skapet. Det gir ikke så brå økning av tempen. Har av naturlige grunner ikke smakt resultatet, men alt oppfører seg som forventet så langt. Lageren i skapet plopper regelmessig. PS jeg er ikke spesielt nevenyttig.
Lykke til :)

Tilbake
Topp