Hei !
Har et spørsmål vedrørende gjær fra en litt bekymret nybegynner
Har brygget mine 2 første brygg de siste dagene og har noen spørsmål vedrørende gjæring.
Brygget allgrain ferdigset fra bryggselv etter oppskriften dems. Lucky Jack og Belgisk Wit.
Har spørsmål vedrørende stor forskjell i gjæringsforløp.
1. Lucky jack.
Brygg ferdig 08.09.16 kl 21.55
OG 1.050. Oppskrift var 1.046.
Mesking: 66c 60 min, 78c 5 min.
Koking 90 min.
Gjær: 2 pakker Safale US-05
Gjæringstemp 20 grader
2. Belgisk Wit
Brygg ferdig 10.09.16 kl 18.35.
OG 1.055. Oppskriften var 1.050 - 1.055
Mesking: 64c 90 min
Koking 90 min.
Gjær: 2 pakker Mangrove Craft Yeast M21.
Gjæringstemp 20 grader
Følte bryggingen gikk veldig bra. Det eneste jeg var bekymret for etter brygg nr2, var at teknikken for å riste oksygen i vørteren var mye bedre på brygg 2. Ergo; jeg var litt bekymret for om brygg nr1 hadde fått nok oksygen.
I Brygg1 begynte det å ploppe forsiktig i gjærlåsen med jevne mellomrom etter 12 timer og den holder på slik fortsatt.
Brygg2. som ble brygget i går (2 dager etter brygg1) går helt bananas i forhold. Det har ploppet som et maskingevær i gjærlåsen de siste 12 timer og det er 10 ganger så høyt skum på toppen i gjærkaret enn brygg1.
Jeg ble da litt bekymret da det så ut som brygg1 ikke gjæret ordentlig og tok en SG idag som viste 1.012. Dette bør vel være et godt tegn og at jeg ikke trenger å vurdere mer gjær?
Pleier det å være så stor forskjell på gjæringsforløpende eller er dette et tegn på for lite ogskygen i brygg1 og at det ikke ender opp med å smake optimalt ?
Eller operer disse gjærtypene bare veldig forskjellig ?
Har et spørsmål vedrørende gjær fra en litt bekymret nybegynner
Har brygget mine 2 første brygg de siste dagene og har noen spørsmål vedrørende gjæring.
Brygget allgrain ferdigset fra bryggselv etter oppskriften dems. Lucky Jack og Belgisk Wit.
Har spørsmål vedrørende stor forskjell i gjæringsforløp.
1. Lucky jack.
Brygg ferdig 08.09.16 kl 21.55
OG 1.050. Oppskrift var 1.046.
Mesking: 66c 60 min, 78c 5 min.
Koking 90 min.
Gjær: 2 pakker Safale US-05
Gjæringstemp 20 grader
2. Belgisk Wit
Brygg ferdig 10.09.16 kl 18.35.
OG 1.055. Oppskriften var 1.050 - 1.055
Mesking: 64c 90 min
Koking 90 min.
Gjær: 2 pakker Mangrove Craft Yeast M21.
Gjæringstemp 20 grader
Følte bryggingen gikk veldig bra. Det eneste jeg var bekymret for etter brygg nr2, var at teknikken for å riste oksygen i vørteren var mye bedre på brygg 2. Ergo; jeg var litt bekymret for om brygg nr1 hadde fått nok oksygen.
I Brygg1 begynte det å ploppe forsiktig i gjærlåsen med jevne mellomrom etter 12 timer og den holder på slik fortsatt.
Brygg2. som ble brygget i går (2 dager etter brygg1) går helt bananas i forhold. Det har ploppet som et maskingevær i gjærlåsen de siste 12 timer og det er 10 ganger så høyt skum på toppen i gjærkaret enn brygg1.
Jeg ble da litt bekymret da det så ut som brygg1 ikke gjæret ordentlig og tok en SG idag som viste 1.012. Dette bør vel være et godt tegn og at jeg ikke trenger å vurdere mer gjær?
Pleier det å være så stor forskjell på gjæringsforløpende eller er dette et tegn på for lite ogskygen i brygg1 og at det ikke ender opp med å smake optimalt ?
Eller operer disse gjærtypene bare veldig forskjellig ?