Gjæring

Er helt nybegynner i faget så lurte på om noen her kunne svare meg på et kort (og kanskje dumt) spørsmål.

Hvor lang tid tar det vanligvis før en IPA begynner å gjære?

Satte to batcher denne uka, en på tirsdag og en i går. Den på tirsdag (første brygg noensinne) ble etter litt uforsiktiget med vannet på 15L og startet å gjære etter en dag ca,.

Den andre satte jeg i går, og den ble på 22L, og den har ikke begynt å gjære enda i dag, plopper ikke i gjærlåsen.

Har brukt tørrgjær, husker ikke merke, men det er fra et ferdig ølsett fra olbrygging.no.

Noen som har noen formening om hvor lang tid det skal ta før den gjærer? Eller har jeg gjort noe galt?

Helt topp om noen svarer på dette

Er det kommet trykk i bøtta/gjærlåsen ? Jeg har opplevd at det kan ta fra 1-2 døgn, men det bør vel begynne å bli et lite trykk i låsen.

Stein Norem Wisted skrev:
Er det kommet trykk i bøtta/gjærlåsen ? Jeg har opplevd at det kan ta fra 1-2 døgn, men det bør vel begynne å bli et lite trykk i låsen.

Ja, ser at det har startet og komme litt trykk i låsen nå, så da er det vel på vei! :)

Klar for å tappe opp mitt første brygg. Ein pale ale på bb30. Når er den ferdig utgjæra? no er det vel 1 minutt mellom kvart "plupp". den har stått i 5 døgn. er det nokon som kan gje meg eit kjappt svar?

La den stå i tilsammen 14 dager før du tapper på fat eller flasker.

Det er en grei tommelfingerregel å bruke 14 dager for ale og 21 dager for lager, men tiden kan variere. Sterkere øl kan noen ganger trenge mer tid.

Tilbake
Topp