Gjæring tar ikke slutt....

tomaanen

Norbrygg-medlem
Satte en Robust Porter 3, av Tore Bjørgo, som jeg fant oppskriften på i "Ølbrygging fra hånd til munn" side 182. Den har nå stått på gjæringsfatet i 25 dager, og det er fremdeles aktivitet i gjæringslåsen. Jeg bruker en Speidel 25 l., og den tar jo som kjent max 6,5 kg malt. Oppskriften er for stor, så en del av basemalten ble erstattet med en boks maltekstrakt levert av Brygg selv. Etter 3 uker stakk jeg ølet om på et nytt gjæringsfat, men det plopper ennå. Må jeg vente til det ikke er noe aktivitet igjen, før karbonering og flasking?

Aktivitet i gjæringslåsen er ikke noe å henge seg opp i. Mål gravity, om den er stabil over et par-tre dager er gjæringen over og du kan flaske.

At det plopper i låsen betyr at CO2 går ut, det betyr ikke at det fortsatt konverteres sukker.

Takk for svar. Er det negativt å la brygget gjære såpass lenge, og var det egentlig nødvendig å stikke ølet om?

3 uker går sikkert fint. Er ikke nødvendig å stikke om når du brygger ales (eller lager), du vil nødvendigvis utsette ølet for litt oksygen i prosessen og det ønsker du så lite som mulig av. Har inntrykk av at det knapt er noen som stikker om "vanlige" brygg.

Som sagt kan du ikke bruke plopping som en indikasjon på at gjæringsaktiviteten er slutt. Den eneste måten å vite dette er å måle med et hydrometer/refraktometer. Du trenger heller ikke å stikke om disse vanlige ølene som gjærer under en måned. Er det snakk om øl som skal stå noen måneder med bakterier/frukt kan du med fordel stikke over på ny dunk etter at primærgjæringen er over.

Tilbake
Topp