Vinnes Ølet
Norbrygg-medlem
Fant ut at jeg hadde plass i kjøleskapet til et cornyfat ved siden av trykktanken på 50 liter, og da måtte jeg jo prøve med en trykkløsning på cornyfat. Etter en del prøving landet jeg på en løsning med å kjøpe et trykksett til fermentasaurus. Brukte øl ut ventilen med slange og flyteball for tapping ovenfra og ned, og dermed unngå å få med mye humle og gjærsedimenter. På gas in ventilen (ikke byttet) satt jeg på et lite filter for å slippe for mye
krausen og humle opp i spundingventilen. Spundingventilen fungerer best med manometer fylt med glyserin, da denne tåler væske. bruker også en slange fra spundingventil ned i et glass med starsan for litt bedre kontroll. Fyller ca. 18 liter på fatet, betinger litt trykk også under stormgjæring, dette minsker evnt. krausen opp i spundingventilen, men her må en føle seg frem. Jeg har byttet til kran på spundingventilen, ingen fare det sitter ventil på fatet om det skulle gå galt

krausen og humle opp i spundingventilen. Spundingventilen fungerer best med manometer fylt med glyserin, da denne tåler væske. bruker også en slange fra spundingventil ned i et glass med starsan for litt bedre kontroll. Fyller ca. 18 liter på fatet, betinger litt trykk også under stormgjæring, dette minsker evnt. krausen opp i spundingventilen, men her må en føle seg frem. Jeg har byttet til kran på spundingventilen, ingen fare det sitter ventil på fatet om det skulle gå galt