Gjæring over 14 dager noe å si???

Da jeg har kjøpt en BB60 som er på vei i posten,har jeg lyst til å brygge en batch før jeg reiser Offshore på jobb.
Det jeg lurer på er om det har noe å si om vørteren står og gjærer mer en 14 dgr,la oss si 21 dgr ( 3uker)

Vil dette ha noe å si mtp flaske karbonering,kvalitet på ølet.?
Vi har følgende øl sett , Weissbier,Apa,Pale ale.

det går helt fint. Har gjort det flere ganger, forrige brygg stod fire uker uten problem. Jeg ville kanskje ikke latt weissbieren stå altfor lenge, da hveteøl regnes som "ferskvare"

Er det ikke slik at når ølet er ferdig gjæret så skjer det ikke så mye mer? Eller vil det kunne danne seg usmaker hvis ølet står for lenge etter det er ferdig gjæret.

Hvor lenge må egentlig brygget stå etter at sukkeret er spist opp før autolysen begyner å gi usmaker? noen som har gjort noen tester på det? leste ett eller annet sted at pga lavere trykk på gjæret i hvanlige hjemmebryggerkar i forhold til i de store koniske på bryggeriene rundt om, så var det et mye mindre problem, men når inntreffer problemet?

Hvor lenge må egentlig brygget stå etter at sukkeret er spist opp før autolysen begyner å gi usmaker? noen som har gjort noen tester på det? leste ett eller annet sted at pga lavere trykk på gjæret i hvanlige hjemmebryggerkar i forhold til i de store koniske på bryggeriene rundt om, så var det et mye mindre problem, men når inntreffer problemet?

Ja det var et godt spørsmål

Mener Gahr en gang svarte at dette kunne variere mye avh av mange faktorer.
En pils på 7C antar jeg kan så lengre enn en saison på 37C

Mener Gahr en gang svarte at dette kunne variere mye avh av mange faktorer.
En pils på 7C antar jeg kan så lengre enn en saison på 37C
Ja selvfølgelig.... ok. Så presiserer vi litt da... sette en standard liksom. Skal vi si wlp001/OG50/65°C mesk/18°C gjæring. Skal vi kjøre prosjekt autolysegrense?

Med under ett år i "faget" og uten å ha lest ferdig "Yeast" vet jeg at jeg ikke bør skrive mer i denne tråden:)
Hadde en IPA som ble laget i februar som stod 7 uker i gjæringskaret. US-05, OG 1.062, mesket 67C, 17-20C de første 3 uker, 22/23C i 2.5 uke og i kjøleskaptemperatur siste 1.5. Tror jeg husker riktig.
Merket ikke noe galt med den. Siste ble åpnet nå i julehelga.

Tilbake
Topp