Gjæring og oksidering

Hei godtfolk !
Har noen nybegynner spørsmål.

1.Jeg har en Pale ale stående til gjæring og har målt samme SG i tre dager(den er på det 10'ende døgnet) kan jeg nå sette den på flaske. Og er det alltid slik, at man kan rett etter at SG blir til FG, flaske ?

2.Har en Pale ale(samme sett som over) flasket for 10 dager siden. Jeg tilsatte 2stk coopers drops pr. flaske (0,5l) Med erfaring med weiz så oksiderte denne på 3 døgn, men denne vil ikke oksidere noe særlig. Har prøvd å flytte flaskene fra 20+ til 25+, men det hjalp ikke stort. Hva kan jeg gjøre her, tips ?

3. Og siden jeg nå har åpnet x-antall øl for smaking, er det mulig å korke igjen for så å vente på den berømte futten?

Takker igjen for et supert forum for denne supre hobbyen.

1. Vent til det er gått 14 dager - Gjæren rydder nå.
2. RDWHAHB - La dem stå på et badgolv med varmekabler på - Works wonders.
3. Ja - Kork i vei.

Hei godtfolk !
Har noen nybegynner spørsmål.

1.Jeg har en Pale ale stående til gjæring og har målt samme SG i tre dager(den er på det 10'ende døgnet) kan jeg nå sette den på flaske. Og er det alltid slik, at man kan rett etter at SG blir til FG, flaske ?

2.Har en Pale ale(samme sett som over) flasket for 10 dager siden. Jeg tilsatte 2stk coopers drops pr. flaske (0,5l) Med erfaring med weiz så oksiderte denne på 3 døgn, men denne vil ikke oksidere noe særlig. Har prøvd å flytte flaskene fra 20+ til 25+, men det hjalp ikke stort. Hva kan jeg gjøre her, tips ?

3. Og siden jeg nå har åpnet x-antall øl for smaking, er det mulig å korke igjen for så å vente på den berømte futten?

Takker igjen for et supert forum for denne supre hobbyen.
Ser du skriv oksidering er vel karbonering du tenke på ?

On topic, men OT ifht det som egentlig var temaet.

Hvis jeg vil kjenne effekten av et oksidert øl. Hvordan er tidsperspektivet? Hvis jeg blåser et fat med ren o2, hvor lang tid vil det ta før jeg oppfatter en definitiv smak av oksidering? Og hvor mye skal til? Mer o2 = jeg kjenner det fortere, eller tar det "nesten" like lang tid uansett?

Er snakk om eksperimentbrygg hvor jeg har fått den infoen jeg så etter, så å helle ut et fat er ikke noe å akke seg for, før noen kommenterer det..

Dette er noe jeg også lurer på.

Har en spesiell bismak på flertall av batchene mine, mistenker oksidering. Bruker en fjærbelastet flaskefyller og har titt og ofte stusset på skummingen ved den første skvetten i flaske men aldri knyttet det med bismaken. Er det noen som har erfaring med dette? Oksidert øl ved "uheldig" fylling av flasker?

Bruker også fjærbelastet flaskefyller og kan ikke si jeg har merket noe så langt. Er dette en usmak som blir ved ølet ditt og ev. blir mer fremtredende etter hvert? Klarer du å beskrive bismaken?

Tilbake
Topp