Gjæring - når skjer det noe?

Hov

Hei.

Når skal det begynne å skje noe i gjæringstanken min? Brygget en weissbier på søndag, og i dag tidlig (onsdag) så er det så vidt noen bobler i gjærlåsen.

Plasserte i utgangspunktet gjæringstanken i garasjen, men trøndersk sommervær gjør at det var i kaldeste laget der. Skal gjæres på 15'C til 25'C stod det på papiret.
Tok inn tanken på mandag og den står nå i badekaret i frykt for overgjæring.... ;D
Da begynte det å dukke opp noen bobler i gjærlåsen, men synes ikke det har tatt av akkurat.

Har lest om andre som har brygget weissbier hvor det regelrett koker i gjæringstanken.

Tips? :help:

Gjærlås er en dårlig indikator, karet lekker ofte, noen tar sjansen å se oppi karet, som oftest er da al som det skal være.

Takk for tilbakemelding. Skal ta en titt i tanken i kveld og se om det skjer noe der.
Men når vet jeg da når gjæringen er ferdig hvis jeg ikke kan bruke gjærlåsen som indikator?

La det stå i 14 dager, så måler du SG (spesific gravity), hvis den er som forventet FG er det klart. Er den høyere, men ikke endres på 2-3 dager er det også klart.

Hov skrev:
Takk for tilbakemelding. Skal ta en titt i tanken i kveld og se om det skjer noe der.
Men når vet jeg da når gjæringen er ferdig hvis jeg ikke kan bruke gjærlåsen som indikator?

Pass på så du ikke nyser eller roter noe annet oppi karet.
Vi har laget oss en regel at det står 10-14 dager på en normal ale, noe lengere på lager eller sterkere øl, så har du det ikke travelt så la det stå 10 dager til, eller se det andre svaret du fikk.

Sant nok.

Da kommer de "vanlige" spørsmålene : Hva var OG, hvilken (og hvor mye) gjær brukte du, hvilken temperatur pitchet du gjæren på og hvor lav ble temperaturen i garasjen ?

Jeg kan aldri tro det har gjort skade å ha fått satt denne kaldt. Gjær blir jo lagret kaldt og da er det vel slik at den går i dvale.

Om du har hydrometer så mål SG underveis. Det kommer helt sikker til å bli godt  ;)

Jeg lagde en wit for 1,5 mnd siden og kan ikke si det kokte i gjærlåsen. Brukte wlp400 og jeg synes det gikk tregt. Men den jobbet i 16 dager jevnt og trutt fra 1.045 og helt ned til 1.003. bevegde på dunken noen ganger da det begynte å gå tregt.
Om du har brukt samme gjær kan du jo prøve i vugge den litt forsiktig for å se om det kan hjelpe litt.

Har tatt en titt og det skummer litt mer i dunken i dag enn i går i allefall.
SG blir avlest i morgen så får jeg se om det er noe til endring. Ved start å lå den på 1037.

Brukte 11,5g av Safbrew WB-06. Da var vel temperaturen på innholdet rundt 30'C. Var dette i varmeste laget?
I garasjen var det på det kaldeste 10'C før jeg tok det inn.

Da har jeg tatt en avlesning og fikk en SG på 1011, ned fra 1037. Så noe skjer i karet da.
Smakte på sakerne også. Hvetesmaken var der, men någet vel mye bitter.

Lar det stå noen dager til og tar en ny måling før det blir tappet over på fat.

Blir nok bra skal du se, om enn litt mild, med karbonering med 10 gr sukker pr liter (som jeg pleier å bruke i weiss) vil du antakelig ende opp rundt 4,2 - 4,3%

Da skal jeg til å fylle ølet over på fat.
SG er nå på 1006, noe som har vært et par dager nå.

Trenger jeg sukkerlake når jeg skal fylle ølet på fat som skal være tilkoblet CO2?

Du trenger IKKE sukkerlake når du kobler co2 på fatet!
Husk at det tar fort en liten uke å karbonere ølet på fat om du bruker det trykket du skal ha karbonert ølet på på manometeret.
Jeg bruker å stille manometeret på 3 bar, og rulle inn den første co2-en i ca 3 min, så setter jeg fatet i kjøleskapet og slipper ut overtrykket på sikkerhetsventilen før jeg kobler til co2 på carboneringstrykk. Eks på Pale Ale er 1,2 bra på 4 grader..

Hov skrev:
Da har jeg tatt en avlesning og fikk en SG på 1011, ned fra 1037. Så noe skjer i karet da.
Smakte på sakerne også. Hvetesmaken var der, men någet vel mye bitter.

Lar det stå noen dager til og tar en ny måling før det blir tappet over på fat.

Bitterheten kommer nok til å "forsvinne" noe. De pleier å balansere seg ganske greit.

Jeg lagde en Dobbel IPA som jeg kalte double trouble som har en IBU på 170  :yes: hehe. Da jeg smakte på denne rett før flasking holdt jeg på å "dride på mæ" som vi sier her på sørlandet, men nå etter ett par uker har den skarpe bitterheten mer eller mindre forsvunnet helt.

Tilbake
Topp