Gjæring av IPA

Vi brygget ett IPA (Nøgnes) og blandet ett ekstrakt-IPA (bryggselv), disse skal ifølge oppskriftene gjæres i 14 dager - det vil si frem til neste fredag. Problemet at jeg er bortreist så tapping må da skje enten onsdagen før eller mandagen etter. Hva foretrekkes av for kort eller for lang gjæringstid?

Et annet mulig problem registrerte jeg i går etter å ha vært borte siden bryggingen. Bøttene har stått på vaskerommet og varmekablene har gått litt bananas, tipper romtemperaturen lå på ca 30 grader der inne. Det bobler ikke lenger i gjærlåsene. Kan gjæringen være ferdig allerede (etter seks dager) ettersom temperatur har vært for høy?

thomasski skrev:
Vi brygget ett IPA (Nøgnes) og blandet ett ekstrakt-IPA (bryggselv), disse skal ifølge oppskriftene gjæres i 14 dager - det vil si frem til neste fredag. Problemet at jeg er bortreist så tapping må da skje enten onsdagen før eller mandagen etter. Hva foretrekkes av for kort eller for lang gjæringstid?

Heller for lang enn for kort gjæringstid

thomasski skrev:
Et annet mulig problem registrerte jeg i går etter å ha vært borte siden bryggingen. Bøttene har stått på vaskerommet og varmekablene har gått litt bananas, tipper romtemperaturen lå på ca 30 grader der inne. Det bobler ikke lenger i gjærlåsene. Kan gjæringen være ferdig allerede (etter seks dager) ettersom temperatur har vært for høy?

30 grader i luften, da har gulvet vært rimelig varmt.. Kan godt være at gjæren er ferdig - som i kokt.

Ai ai ai. Det vil nok være en del usmak på de bryggene ja. Veeeldig varm gjæring for den gjæren.

Forslag på nødløsning? Holdt på å brenne av meg ballene under koking av vørter så dette skal på ingen måte helles ut!

Gjæren er vel neppe død, men den har nok fått seg en knekk. Svaret på hvordan det er finner du bare ved å smake på det ;) Hvis det skal flaskes ville jeg ha tilsatt litt ny gjær sammen med sukkerlaken.

Dette blir nok et skikkelig Tutti Frutti øl.
Er nok redd du må ofre ballene på et nytt brygg for å få noe som likner den IPAen du er på jakt etter.

Forutsatt at du har hatt en grei gjæringstemperatur de første dagene så trenger det ikke å bety dårlig øl. Jeg ville tørr humlet litt ekstra og flasket denne som normalt. Det er jo noen som gjærer oppimot 30 grader på saisongjær (dog i væsketemp) men om dette frukt preget passer IPA vet jeg ikke helt. Men igjen, har du hatt grei temp de første dagene trenger det ikke å bli helt galt.

Nå har jeg målt FG på begge to;

Den ene viser 1010 - oppskriften viser 1015
Den andre viser 1006 - ettersom dette er et ekstraktbrygg så vet jeg ikke hva denne egentlig skal ende på. Har forresten tørrhumlet denne på samme måte som Nøgne-oppskriften.

Er disse nå ferdig gjæret - etter bare seks dager?!

Disse er nok ferdig gjæret. Men jeg synes ikke at det er noe uvanlig det. Mine øl pleier også stort sett være ferdig gjæret på mellom 3-7 dager. Uansett har brygget bare godt av å stå et par uker slik at gjæren kan få ryddet opp etter seg.

Tilbake
Topp