gjæren har "skilt seg" ? utgår bryggedagen?

Hei, skulle akkurat tilsette en Wyeast smackpack til en starter (london esb), men innholdet i pakken hadde skilt seg,
dvs den inneholdt en gylden væske og gjær som sediment i bunnen av posen. (Posen blåste seg lite opp).
Etter gjentatte forsøk ville ikke gjæren blande seg med væsken.
Er dette normalt eller er det bare å kaste gjæren?

mvh ole

London ESB bruker å klumpe seg. Jeg trodde også at noe var feil første gangen jeg brukte den. Lag en starter til den, så løser den seg opp så fort den får litt vørte å tygge på.

... er så mye en nybegynner skulle visst....

satte det på røreren, da blir det brygging lell! :skitbra:

Hei igjen, måtte legge planlagt bryggedag på is pga,, ja is... (utebrygger)
Har derfor lest meg opp og steppet opp starteren i to omganger.

Dette er wyeast london esb gjær, bildet viser hvordan den ser ut etter 14 timer røring.
Den inneholder store mengder store partikler som legger seg ned rimelig momentant hvis jeg stopper røreren
Skal den se slik ut eller er det noe feil med starteren?

mvh ole

Vedlegg

• Foto119.jpg
    99,9 KB · Sett: 110
Det ser helt normalt ut. Wyeast 1968, White Labs WLP002 og WLP007 oppfører seg alle slik (de to førstnevnte er i utgangspunktet samme strain og har begge sin opprinnelse hos Fullers). De flokkulerer raskt og kraftig. Bildet ditt viser flokkuleringen meget godt. Det er etgodt tegn på at gjæren er ferdig med den grøvste delen av gjæringen, og i en starter er det et godt tegn på at man kan anse starteren som ferdig.

Og det er da disse partiklene som er gjæren. La den bunnfelle (sett den i kjøleskapet et døgn), hell av den klare væsken, og tilsett gjæren i vørteren.

Tilbake
Topp