Eriki skrev:Jeg har ett kjøleskap som holder 7 grader som høyeste temp, kan jeg bruke dette til å lage lager? Jeg ser på div. gjær at de har 9 grader som laveste temp, men funker det med noen gjær å kjøre på med 7 grader?
neslekkim skrev:Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..
Eriki skrev:neslekkim skrev:Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..
Ja, jeg vet, men samboern aksepteringsgrad har sunket etter 23.000 i bygging av utstyr osv Tror ikke jeg får pressa igjennom en UT200 nå uansett pris.
Men takk for svar, da prøver jeg litt
Hvis du finner den gjæren Nidveg, skrik ut
Det hadde jeg gjort... Den gjærer sikkert fint ved 7 grader når den er i gang, men å starte så kaldt kan være værre...ChristerL skrev:pitche gjæren på en høyere temp (nærmere romtemp) for så å sette dunken kaldt når gjæren viser tegn til aktivitet
Trygve skrev:Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best. Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet. Det vil nok gå, men det vil ta tid. Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten. Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.
Nidveg skrev:Trygve skrev:Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best. Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet. Det vil nok gå, men det vil ta tid. Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten. Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.
Og i tillegg så trenger vel lager gjerne en diacetylrast uansett, hvis jeg har forstått det riktig?