Jeg planlegger mitt andre brygg, og har lyst til å prøve meg på en bayer. Jeg har målt temperaturen i boden i kjelleren til 13 grader - er dette for varmt til å gjære dette brygget?
Når jeg er inne å kikker på White Labs sine sider er optimal temperatur for lagere omlag mellom 10-13 grader. Da vil nok temperaturen i kjelleren din bli noe høy (mtp. at temperaturen inne i vørteren under stomgjæring blir noen grader høyere). Det vil nok gå, men kan ikke utelukke at det blir noe usmak.
Dog - kunne du kanskje prøvd San Fransico Lager. Om denne gjør seg kjempegodt i en bayer skal jeg ikke hardnakket påstå.
Det var noe om lagergjær og høyere temperaturer på Brewing TV for ikke lenge siden. Om jeg ikke husker feil, kom de frem til at det faktisk lot seg gjøre ganske greit, med den rette gjæren. Antakelig Wyeast 2124, som de også nevner her. Om 19 grader går greit, går nok 13 grader aldeles utmerket.
Du kan jo forsøke og hjelpe gjærdunken din ved å legge et håndkle over dunken som du dynker i vann, heng ene enden ned i bolle med vann så den trekker til seg vann selv. Da bør du i det minste klare å holde samme temp i bøtta som i rummet.
Eller kva med ein Brown Ale? Om du er særs sparsam med svartmaltet og følgjer Odland sitt råd på gjærfronten, vil du få eit øl som kun Jancis Robinson kan skilje frå Bayer.
Av eiga erfaring, vil eg seie at ein lett blir skuffa over lagergjær på høge temperaturer.
Men har du testet Wy2124 på høye temperaturer? Jeg ser at selv Wyeast selv mener den skal tåle 8 til 22 grader. Etter det jeg har sett, ville jeg ikke være redd for å prøve den på 13 °C. (Men igjen: denne lager kanskje litt for tørt øl for en bayer.)
Jeg heller til at ale-gjær ved lav temperatur gir bedre resultat en lagergjær ved høy temperatur.
Det finnes flere bra alestammer som vil fungere bra i en kjeller på 13 grader.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.