Gjær tilsatt for tidlig?

Til brygget i går brukte jeg en Wyeast activator, 1099 Whitbread, mfg, 3.may.

Jeg aktiverte den rett fra kjøleskap. 6 timer seinere var den fortsatt ganske flat,
men siden pakka sa at den kunne brukes direkte så helte jeg det oppi vørteren da.

Brygget var ca 20 liter, OG 1.041.
Jeg rista godt ballongen med ekstra vann, piska i kjelen med en visp til det ikke gikk mer pga skum.
Helte kjelen i ballongen, hadde i gjæren, satte på gjærlås og "rista" ballongen.
Ballongen har holdt 20-23 grader.

Foreløpig (27 timer etter) er det ingen endring å se i gjærlåsen.

Så da blir jeg jo litt nervøs når jeg nå leser her at dere anbefaler gjærstarter uavhengig av hva som står på pakka, men det er jo litt seint...  :(

Vil det funke?
Kan jeg kjøpe ny gjær, lage starter og ha i, eller blir det for seint? Kjøle vørteren imens, kanskje?
Isåfall, hvor får jeg tak i egna gjær kjapt? (bryggeriet ligger i Mjøndalen)

- Trygve

skulle gjerne hatt mange kloke ord på rams nå... men er ikke dritstø på gjær enda...

Det jeg vet er at jeg nettopp hadde en pils som bare aldri ville starte. Når den endelig kom igang gikk det trått, og nå som den er modnet og vel så det smaker det lambic... Jeg fikk forklart at om den ikke kommer i gang relativt raskt så øker risikoen for en infeksjon ganske mye.

(husker ikke forklaringa, men det hørtes fornuftig ut)

Det dette mennesket sa til meg, om du får denne typen infeksjon, så kan man tilsette inntil 11 gram natron på 20 liter, natronet vil da reagere med denne greia og i mange tilfeller redde ølet.
Om du tilsetter natronet skal effekten være relativt øyeblikkelig. men la det gå et døgn før du smaker igjen. Har du ingen saltsmak kan du tilsette litt til, om nødvendig. Når du har tilsatt masse, og det både smaker salt og lambic, så kan du ikke redde det... om labicsmaken går i bakgrunnen og saltsmaken (fra natronen) ikke er der så er du home free.

Han sa at 11 gram er maks. begynn gjerne lavere om smaken ikke er overveldende.

Jeg hadde ikke noe flaks med mitt øl, så det går i sluket i morra...

Må ha plass til et bedre øl som er klart...

uansett... lykke til

Håper du får noen smarte svar. sånn ellers kan det jo i fremtiden være en ide å ha noe tørrgjær på hylla som du kan hive inn om alt går til helvete...

Hei

Om jeg forstår deg riktig, var gjæren din produsert 3 mai.
Dette betyr dessverre at det bare var ca 10% levende gjærceller igjen i pakken (i følge MrMalty.com), og du måtte hatt noe sånt som 15 pakker i følge samme kalkulator.
Om du har mulighet ville jeg hatt oppi en (helst to) pakke(r) til med gjær, men ser at de er utsolgt på Vin & Bar, så det kan bli litt problematisk å få tak i gjær.

Bård

Takk for tips ang. natron. Jeg trur (håper) ikke det er noen infeksjon enda, så jeg får ta det problemet hvis det kommer.

Bård S skrev:
Om jeg forstår deg riktig, var gjæren din produsert 3 mai.
Dette betyr dessverre at det bare var ca 10% levende gjærceller igjen i pakken (i følge MrMalty.com), og du måtte hatt noe sånt som 15 pakker i følge samme kalkulator.
Om du har mulighet ville jeg hatt oppi en (helst to) pakke(r) til med gjær, men ser at de er utsolgt på Vin & Bar, så det kan bli litt problematisk å få tak i gjær.

Ah. Om dette stemmer er det vel ikke rart det går treigt... (grr. gjæren var jo nyinnkjøpt fra petit  :mad: )

Jeg ser de har div. annen flytende gjær på lager hos Vin og Bar. Gjærtypen er ikke skrekkelig kritisk for dette brygget, den blei valgt ut etter metoden "den hørtes god ut" da jeg leste hvilke øltyper de forskjellige gjærtypene egner seg for.
Kom gjerne med mer kvalifiserte anbefalinger :)
Oppskriften hittil er forøvrig slik:
300g sjokolademalt
2786g maltekstrakt muntons medium
53g bitterhumle fuggles
14g smakshumle fuggles
30g aromahumle sjølplukk
1pk altså altfor gammel wyeast whitbread

Vørteren smakte godt, og blei rimelig svart.

Jeg ser forøvrig at vannet har flytta seg litt i gjærlåsen nå, men regner med at jeg uansett bør tilføre mer? Jeg tar evt. en handletur til lillestrøm i ettermiddag.

-Trygve

Jeg hadde tilsatt mer gjær, uansett., men dog: Du vil sannsynligvis få øl av dette øgså Resultatet blir kanskje ikke optimalt, men det er nok gode sjanser for at det går greit. Som du selv sier, er det alltid god praksis å lage startere når man bruker flytende gjær.

Når det gjelder kjøp av flytende gjær: Jeg ringer alltid leverandøren og spør om dato på pakkene, rett og slett for å sjekke hvor mange jeg bør kjøpe (eventuelt for å se om jeg heller bør vente til neste gang det bestilles fersk gjær).

Gahr skrev:
Når det gjelder kjøp av flytende gjær: Jeg ringer alltid leverandøren og spør om dato på pakkene, rett og slett for å sjekke hvor mange jeg bør kjøpe (eventuelt for å se om jeg heller bør vente til neste gang det bestilles fersk gjær).

Nå merket jeg at onkel skrue´n i meg våknet.... ;-)
Om man grunnet deres gamle gjær, er seg nødt til å kjøpe inn 3 pakker gjær. Får man dem da til prisen av en?
Det må man jo kunne kreve? ;-)

Når denne ølen din er ferid utgjæret kan du jo sette en ny på gjærkaka. Da skal du jo ha tilstrekkelig gjær! :) Kanskje mer tidsbesparende og, enn å vente på posten. Men kanskje ikke den mest økonomiske måten å dyrke gjær på! :)

Jeg synes absolutt at produksjonsdato er noe som burde vært opplyst om på nettsidene til bryggeråvarebutikkene. Det er ganske dårlig gjort faktisk å sende noen en pakke gjær til full pris uten å opplyse om at vedkommende burde kjøpe flere pakker eller lage litervis med starter for å få et godt resultat.

Dette er enda en grunn til at det kan være kjekt å ha en pakke tørrgjær liggende som "nødgjær".

Sist jeg snakket med petit ang gjær og dato så sa han at han skulle sette opp datoen på gjæra på nettsidene, og ta redusert pris for gammel gjær..

men det ser ut som om at han har hatt det for travelt. Håper vi..

En gang jeg bestilte gjær fra Petit, ble jeg oppringt og gjort oppmerksom på at gjæra var noe gammel. Det er service, det!

Ja! De er veldig greie sånn. Jeg har også opplevd å stå i kassa på V&B og bli bedt om å gå å finne en ny pakke siden den jeg tok tilfeldigvis var en gammel :)

Siden du i utgangspunktet bør/må lage starter uansett så mener jeg at butikkene ikke skal lide fordi gjæra er "gammel" (så lenge den er innenfor holdbarheten), alternativet er at pakka koster oss 150,- istedet for 79 siden noen uansett må betale... Der gikk den Onkel Skruen... :)

Jeg mener de bør ha et system for nedsatte priser i henhold til hvor gamme gjæren er. Hvor mye prisen bør settes ned bør være opp til leverandørene, men etter 4 mnd. bør det i alle fall bli billigere. Men, det er jo et "fact of life" at gjær går ut på dato, så jeg synes ikke det blir rett om leverandørene skal tape for mye på dette. resultatet blir gjerne at utvalget blir dårligere, og da vil jeg heller betale litt ekstra!

Vi snakket om dette med Ola Skarland (Petit) under matfestivalen i Trondheim i sommer, og han bekreftet at han ville lage et system for reduserte priser på eldre gjær.

Misforstå meg rett :) Jeg mener jo ikke at butikkene skal få selge all mulig gammel drit, og bestille masse gjær og vente til det blir tomt eller bare bestille 1056 for å slippe å selge med rabatt. Men jeg er helt enig i at det som er over datoen bør dumpes i pris eller kastes for å være sikker på at kvaliteten holdes oppe. Det er kjipt å bruke 300,- på et brygg og skulle spare 30,- på gammel gjær også går hele skiten til h*******.

På den annen side mener jeg at varer innenfor produsentens holdbarhet (som er stemplet på pakken) ikke skal selges til redusert pris fordi man må lage startere, ihvertfall ikke når produsentene har informasjon om hvorfor/hvordan på nettsidene sine. De tierne i rabatt må betales av kundene. Alltid, ikke der og da, men neste gang du handler kanskje?

Godt poeng dette med at totalsummen vi betaler alltid er den samme til slutt.

Men det kunne vært greit å vite det på forhånd at man trenger flere pakker eller flere runder med starter.

Jeg ser at det kan være mye jobb å skulle holde styr på alle datoene på alle gjærpakkene, og sørge for at dette alltid er oppdatert? Kanskje det hadde vært enklere å operere med en garanti for maksimal alder? Dvs at alt som ligger i listene er f.eks. maks 3 mnd gammelt hvis ikke noe annet står?

Tilbake
Topp