Arild Tandberg skrev:Jeg brygget min IPA med Irish Ale (Wyeast). Utmerket resultat.
For øvrig: Hvorfor er det så mange som lovpriser den amerikanske måten å brygge på? Selv om de har et mer enn velutviklet nettverk av bryggere og leverandører til hjemmebryggere, synes jeg at vi som bor i vår del av verden kanskje bør satse relativt mer på egne tradisjoner, særlig tyske og tsjekkiske. Der lager de jo også særdeles ordentlig øl! Norks tradisjoner er også en rikholdig kilde å øse av.
Anbefalte humler til lager: Hersbrucker Hallertau, Zaas. Til ale: Fuggles, Goldings. Gjær: Bavarian lager, danish lager (litt "tørrere" øl).
Arild
joques skrev:Mitt neste APA (American pale ale)-prosjekt skal få all sin bitterhet fra smakshumlen, 15 minutter. Dermed må jeg opp i 150 g smakshumle (Cascade) eller 100 g (Amarillo) for å få riktig bitterhet, og humlesmaken kommer til å bli helt enorm. Det blir interessant
Kanskje denne listen gir deg noen pekepinner? Her er noen Wyeast-gjærer sammen med ølene de antagelig kommer fra
Det var en veldig artig liste du presenterte der, Eduard. Er det mulig å fremskaffe en tilsvarende for White Labs sin gjær også? Jeg har nemlig av en eller annen grunn lagt min elsk på dem.
Det var en veldig artig liste du presenterte der, Eduard. Er det mulig å fremskaffe en tilsvarende for White Labs sin gjær også? Jeg har nemlig av en eller annen grunn lagt min elsk på dem.