Gjær og temp.

Har brukt Safale S-04 på et brygg som jeg tror har fått for høy temperatur(evt. kan det være at 3 uker var for lenge på dunken?). Det står nå på flaske.
Det smaker og lukter veldig eple/frukt og jeg ser i "Hjemmebrygg..." boka at dette kan indikere for høy temp under gjæringen.
Databladet til denne gjæren sier at tempen skal være i området 15C – 24C, og det har det vært; 15-19.

Kan det være andre feilkilder som forårsaker denne fruktigheten?

Hvis jeg vil lage en pils er kanskje ikke denne gjæren å anbefale? Kanskje bedre med saflager S-23 siden den skal ha en lavere temp?

Hvor stor del av smaken har gjæren å si?

Her skal jeg prøve meg på å svare uten særlig erfaring annet enn en drøss med youtube-videoer og diverse artikler. Så håper noen andre kan legge til bedre svar. :D

Siste spørsmålet har, etter det jeg forstår ett klart svar. Svært mye.

Når det gjelder gjær til lager, så er det noe jeg har lest en del om de siste dagene, fordi jeg lurte på det samme. Brewing-tv har nettopp lagt ut en episode om Lager-workarounds dersom du ikke har mulighet til å brygge på lavere temperaturer:: http://www.youtube.com/watch?v=zluCEyQtQ0A&context=C3e7dcb7ADOEgsToPDskIDhxzpTqbgX0b_ag9OVotS
Av tørrgjær som skal fungere på lav temperatur så har jeg lest at en del bruker Nottingham-gjæren. Men skal du brygge skikkelig lager må man ha 8-12 grader konstant, og lager-gjær og ikke ale-gjær. :D

Sikkert ikke så mye hjelp i svara mine, men prøver hvertfall. :p

Her er forøvrig oppskriften jeg har brukt.
3 kg maltekstrakt
1 pakke gjær.
Saaz Humle.

1. Kok opp 10 liter vann.
2. Ta kjelen av platen og bland i malten(3 kg). Kok opp og kok i 10 minutter.
3. Sett klokken på 1 time, og ha i 100g humle(bitter).
4. Etter 45 minutter, ha i 5g irish moss, 25g humle.
5. Rehydrer gjæren.
6. Etter 58 minutter, ha i 25g humle(aroma).
7. Kjøl ned vørteren raskt til 30 grader.
8. Overfør til gjæringskar.
9. Tilsett vann slik at det blir 25 liter og temperaturen er 20-25.
10. Mål OG.
11. Tilsett gjær. Rist godt.

Er det slik at dette er en generisk oppskrift og jeg kan lage "alle" typer øl ved å bytte ut typemaltekstrakt, gjær og gjæringstid og temperatur?

http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/213
Jeg har brukt denne på lagerølene jeg har laget, med bra resultat. Jeg har også latt det gjære i 3-4 uker på 11-12 grader, hvor jeg de siste tre dagene har tatt temperaturen gradvis opp til 20 grader og latt den stå der i 1-2 dager. Hva som er beste prosedyre vet jeg ikke, men dette har hittil funket bra. Er også viktig å tenke på at mengden gjær er mye større når du brygger lager fremfor ale.

Jeg har kun brukt s-04 gjæren en gang for ett par måneder siden. Denne typen skal visstnok være kjent for å sette en fruktig smak på brygget, og det var akkurat det som skjedde med mitt brygg også.
Resultatet ble en etter min smak altfor fruktig ale som ellers smakte helt greit. Gjæret på ca. 16-17 grader. Jeg kommer nok ikke til å bruke denne gjæren igjen med det første, den er nok ment for helt spesielle typer ale tror jeg. :roedme:

Tilbake
Topp