Gir karbonering med beerkit enhancer bedre smak?

Jeg satte et kit med Woodforde's Headcracker for 21 dager siden, og det begynner å bli ferdig. Jeg lurer om jeg bør bruke beerkit enhancer isteden for sukker til karboneringen.

Forrige og første brygg jeg satte (Muntons gold continental pilsner) stakk jeg om i dunk med sukkerlake før jeg fylte på flasker. Jeg synes det har blitt litt bismak på ølet selv etter 21 dagers karbonering (SG nå er 1012 mot FG 1010-1012, så det virker som jeg ikke har fått gjæret ut all sukkeret).

Mine spørsmål er:
1. vil ettergjæring med beerkit enhancer gi bedre smak enn ettergjæring med vanlig sukrose?
2. hvis ja, hvor mange gram beerkit enhancer pr. liter øl bør jeg prime med (hvis utgjæringsgraden er mindre enn for farin)? På forrige øl beregnet jeg 6g sukker per liter, men endte med 7g/L fordi jeg overvurderte hvor mye øl jeg klarte å tappe fra gjæringskaret.

fjellape skrev:
Mine spørsmål er:
1. vil ettergjæring med beerkit enhancer gi bedre smak enn ettergjæring med vanlig sukrose?
2. hvis ja, hvor mange gram beerkit enhancer pr. liter øl bør jeg prime med (hvis utgjæringsgraden er mindre enn for farin)? På forrige øl beregnet jeg 6g sukker per liter, men endte med 7g/L fordi jeg overvurderte hvor mye øl jeg klarte å tappe fra gjæringskaret.

1:Noen få gram tørket malt ekstrakt pr liter vil ha lite til ingenting å si for smaksbildet.

Andre hevder det motsatte.
KriHart skrev:
Vi gjorde et forsøk hvor vi karbonerte noen med DME og noen med sukker. Vi synes smaksforskjellen var overraskende stor. Men vi skal gjenta forsøket for å se om resultatene er replikerbare, eller om det var noen annet som spilte inn.

1.1 Beerkit enhancer er og blir DME. Det er primært ment å brukes istedenfor sukker i ølsett der det er tenkt å tilsett flere kilo med sukker.

2 http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Jeg regner med at DME er det samme som spraymalt.

Beerkit enhanceren er av merket Muntons (kjøpt på europris) og det står at den er en blanding av spraymalt og druesukker.

Hvis den inneholder både druesukker og spraymalt blir vel utgjæringsgraden for DME på 68 % feil å bruke? Det står dessverre ikke hvor mye av pakken som er spraymalt og hvor mye som druesukker.

Det er ikke det samme som spraymalt nei, det er 50/50 spraymalt og druesukker.
Jeg har brukt det og fått vellykket resultat som erstatning til sukker i ekstraktsett.
Men til karbonering sier alle ekspertene her at vanlig sukker er helt greit.

Hvis beerkit enhancer er 50/50 spraymalt og glukose blir utregningen enkel!

Jeg bruker denne kalkulatoren her http://www.homebrewdad.com/priming_sugar_calculator.php og får at en engelsk Barleywine skal ha mellom 1,6 til 2,5 volumenheter(?) CO2, eller gjennomsnittlig 2.0.

Da må jeg til 13 L øl v. 20C tilsette 54.65g sukrose (eller 4,2g/L), eller 60.06g glukose eller 80.02g spraymalt - eller 0,5(60.06+80.02)g = 70,04 g beerkit enhancer (5,4 g/L). Det beste er jo at siden barleywine skal karboneres med nokså lavt trykk risikerer jeg ikke flaskebomber hvis utgjæringsgraden for beerkit enhancer er større enn forventet, eller at jeg ikke får alle 13 literne over i omstikkingskaret.

Innspill?

Å karbonere med sukker gir vel så godt som ingen smak. Jeg ville ha brukt sukker da det er det enkleste å holde styr på.

Jeg leste litt rundt på nettet, den generelle konsensusen er at det har ingenting å si. DME gir kanskje bedre smaksbilde på kort sikt, men mye lengre karboneringstid. Endte opp med å bruke sukker (56g til estimert 13 L, faktisk ca. 11L dvs. 5,1g/L). Mistenker at den viktigste grunnen til bismaken på ølet er oksidering under tapping på flasker (luft i toppen av heverten).

Takk for alle svar!

Tilbake
Topp