Fra biab til meskekar

Jeg vurderer og utvide fra 36l kjele til 113 liter kjele og ser for meg at biab kan bli vrient. Derfor tenker jeg og gå over til meske kar. Men er litt usikker på hvilken størrelse jeg trenger. Har lest litt rundt omkring men blir lett forvirret av mengde forhold i pund og gallons. Kan noen hjelpe meg med en forklaring på enkel norsk om hvilken sørrelse jeg bør gå for og gjerne noen ord om hvorfor.

Litt i stuss på hva du egentlig spør om?
størrelse på bryggeriet er noe som vil være et forhold mellom hvor stor plass man har, hvor store mengder man har ønsker å brygge og ikke minst hva lommeboken tillater.

I et normalbrygg får du ca 5 liter øl pr. kg. malt, du trenger 4 liter mesketank for hver kilo malt du ønsker å meske.
Eller, i en 113 liters kjele koker du kanskje 80 liter vørt, du trenger da en 80 liter mesketank og en 80 liter HLT, det trengs ikke gjørtes mere komplisert, på liter og kilo er det vanskelig å treffe nøyaktig, litt overmål er det eneste som nytter.

Oki så et 87 liters meske kar vil være forhodsmessig dimesjonert til 80 liters brygg i en 113 liters kjele?

Ronnie skrev:
Oki så et 87 liters meske kar vil være forhodsmessig dimesjonert til 80 liters brygg i en 113 liters kjele?

Hvis du ønsker å kunne brygge fulle volum av sterke øl (barleywine/imperial stout osv.) uten å måtte tilsette maltekstrakt under koking, bør du gå for et meskekar som er minst like stort som kokekaret.

Tilbake
Topp