Forventet smaksutvikling på stout?

ErikHH

Norbrygg-medlem
For 10 dager siden satte jeg en Russian Imperial Stout fra olbrygging.no, denne:
http://www.olbrygging.no/products/risen

(bommet forøvrig godt på OG - skulle være 1.110, ble 1.082, ble nok litt for mye skyllevann...)

Målte SG til 1.020 nå, det er jo bra. Men må jo alltid smake, og det smakte høgg og h******. Bittert, brent og alkohol. Forventer jo lang lagringstid, men hvordan kan jeg forvente at denne utvikler seg? Blir det drikkende om et års tid?

I tillegg til OG-blemma var det kanskje litt kjølig under gjæring, 17-18 grader. Har nå satt den på ca. 22, så blir det etter planen flasking på søndag.

Kan nok ikke kalle denne Imperial heller, da den blir på rundt 8,5%. Ja ja, er helt i startfasen, så mye å lære :)

For lite skyllevann og for kort koketid gitt at du ikke har justert for lavere effektivitet :)

Pleier å smake litt alkohol av litt sterkere øl før gjæring er ferdig. Det går seg til, men smaker det veldig alkohol har du sannsynligvis ikke brukt nok frisk gjær.

Det fulgte med en enkelt pakke tørrgjær. Stusset på at det virket lite. Rehydrerte den i alle fall. Stod koketid 60 minutter på oppskriften, ble rett i overkant av det.

Det fulgte med en enkelt pakke tørrgjær. Stusset på at det virket lite. Rehydrerte den i alle fall. Stod koketid 60 minutter på oppskriften, ble rett i overkant av det.

Virker for lite med en pakke til 1.100. Kanskje akkurat nok til 1.080, men ville selv brukt et knepp mer der og.

Bitterheten skyldes vel i stor grad at du bommet med 30 poeng lavt. Bitterheten gir seg med lang lagring.

Bitter/brent smak kan også komme av mye røstet/brent malt som jeg tror også vil gå bort med litt lagring

Tilbake
Topp