Fortsatt plopping i gjæringskaret etter 4 uker...

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg hjalp brodern å brygge en IPA for ca 4 uker siden. Pratet med brodern i stad, og nå på søndag har den stått til gjæring i 4 uker (ifølge oppskriften). Ifølge brodern så er det fortsatt plopping i gjærings låsen ca hvert 20 min... Temperatur forskjellen i rommet han har den til gjæring er på +- 1-2 grader! Vil disse små temperatur forskjellene gjøre at dette er grunnen til at det fortsatt plopper av og til, eller er det fordi den rett og slett ikke er ferdig gjæret?!
Håper det er noen som kan komme med noen innspill som gjør at vi blir litt klokere.

Oppnådd OG i brygget etter kok: 1.052

Han skal ta en FG måling i løpet av ett par timer, da han ikke har hatt tilgang på Acheleometer før idag (eller hva det nå det skrives)  ::) ;)

Beklager litt dårlig bilde av oppskrift, men brodern måtte ta bilde av oppskrift og sende til meg på mail...

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Vedlegg

• J.jpg
    J.jpg
    174,5 KB · Sett: 557
Bildet ble ikke så ille som antatt! Han har da brygget til 19 liter øl etter oppskriften så han skulle da egentlig ha fått OG på 1.062, men fikk 1.052 etter kok.

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Mål FG over et par dager. Er det ingen endring i målingene så er gjæringen ferdig.
Som rutof sier så er plopping i gjærlåsen ikke en god metode å kontrollere gjæringsforløpet.
Men tror etter 4 uker bør det være klart :)

Mål FG over et par dager. Er det ingen endring i målingene så er gjæringen ferdig.
Som rutof sier så er plopping i gjærlåsen ikke en god metode å kontrollere gjæringsforløpet.
Men tror etter 4 uker bør det være klart [/

Ikke sant, da skal jeg få han til å måle FG, og sjekke om det er noen forandringer :) takker og bukker!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Brodern har målt FG til 1.027  :nosmile: I følge oppskriften skal FG ligge ett sted mellom 1.010 - 1.018! Forslag til hva han kan gjøre?! Det er vel ikke stort mer og hente på sukkerstoff, så det å helle oppi no tørr gjær er vel kanskje nyttesløst!? Heve gjæringstemperaturen?!

Men han skal ta en ny måling i morgen kveld, og se om det er noen forandring. Hvis det ikke blir noe mer forandring, så får han kanskje ikke gjort noe annet enn å tappe...

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Jeg kan dessverre ikke bidra med så mye mtp hva dere skal gjøre for å få bedre utgjæring, men jeg kan si litt om hvordan mitt brygg som ikke gjæret godt nok ut ble :)
Jeg brygget en Breakfast-kloning, med OG = 1.068. Den stoppet på FG = 1.028, altså en utgjæring på 59%. Jeg målte FG over flere dager, og den endret seg ikke. Dermed flasket jeg. Jeg primet med 5 gr/l.
Dette brygget har et enormt kullsyreinnhold. Det er så å si ikke mulig å få noe annet enn skum ut av flaskene, selv ved temp rundt 0 grader. En flaske har sågar sprukket.

Det jeg prøver å si, er kanskje at dere bør være litt knugne med sukkeret ved flasking... ;)

Når det er sagt, så ble jeg rådet til å forsiktig forsøke å virvle opp gjær fra bunnen, selvsagt med noe desinfisert, slik at noe gjær kunne begynne å jobbe igjen. Et annet tips var å ta karet i håndtaket/hendelen og svinge den som en pendel mens man vrir den side til side.
Jeg gjorde dette, men om det hadde noe særlig effekt, vet jeg ikke. Men det er jo verdt et forsøk.

Lykke til :)

Firefighterkristian skrev:
Det er vel ikke stort mer og hente på sukkerstoff, så det å helle oppi no tørrgjær er vel kanskje nyttesløst!? Heve gjæringstemperaturen?!
Med SG på 1.028 er det jo rikelig med sukkestoff, men spørsmålet er jo om sukkeret er gjærbart. Du skriver ikke noe om mesketemperatur, det er den som i hovedsak bestemmer hvor mye gjærbart og ikke gjærbart sukker du får i vørteren. Har man fulgt en "normal" meskeprosedyre ville jeg prøvd å tilsette en pose nøytral tørrgjær og vente ytterligere 4-5 dager for å se om det ble noe aktivitet.

Plopping i gjærlåsen kan dere bare glemme som indikasjon på noe som helst. Du skriver om temperaturforskjellen i rommet (som er helt ok) men ikke hva den er forskjellig i forhold til.. Hvilken gjær?

EDIT: Så det var WLP013. Min erfaring med denne gjæren er at den treffer meget godt, med hos meg i mitt system +2/-1 på FG

Jørn Hammerud skrev:
Jeg primet med 5 gr/l.
Dette brygget har et enormt kullsyreinnhold. Det er så å si ikke mulig å få noe annet enn skum ut av flaskene, selv ved temp rundt 0 grader. En flaske har sågar sprukket.
Da var det kanskje litt vel mye gjærbart sukker igjen i vørteren?  :)

BaardS skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jeg primet med 5 gr/l.
Da var det kanskje litt vel mye gjærbart sukker igjen i vørteren?  :)

Ja, det kan du trygt si!  ;D

Tilbake
Topp