Fortsatt ikke ferdig gjæret ferdig etter 15 dager?

Hei. Jeg er fremdeles ganske i startgropa når det gjelder brygging, så jeg fyrer løs..

Jeg satte en dunk med belgisk trippel til gjæring 7/2, men fremdeles bobler det i gjærlåsen. Det jeg lurer på, er om brygget rett og slett ikke er ferdiggjæret, eller om sukkeret har begynt å karbonere i gjærtanken.

Jeg har brukt 7 kg malt og 1,5kg sukker i ca 25 liter ferdig mesk. OG ble på 1,080. Jeg har benyttet 2 rør med WLP 570 som jeg satte i gang dagen i forveien.

Nå bobler det ca 2 ganger pr min etter 15 dager. Bør jeg rett og slett bare drøye noen dager til med å flaske, eller hva bør jeg gjøre?

Såpass med bobler bør vel indikere at det fremdeles er god aktivitet, men du kan jo måle, som nevnt over. Så måle igjen et par dager etter for å sjekke om det er forandring. Har aldri brukt den gjæra, og du nevner ikke temperatur. Litt lav gjæringstemperatur vil forlenge tida.

Plopping i gjærlåsen indikerer ikke nødvendigvis gjæringsaktivitet. Mål brygget med et par dagers mellomrom. Dette med Plopping i gjærlåsen som indikator må du bare glemme først som sist.

Det jeg lurer på, er om brygget rett og slett ikke er ferdiggjæret, eller om sukkeret har begynt å karbonere i gjærtanken.
Et lite tips:
Karbonering er en effekt av helt vanlig gjæring, bortsett fra at det skjer i fex en lukket flaske der co2'en ikke kan unnslippe, dermed blir det høyt trykk, og gassen oppløses/opptas i stedet i ølet, og vi får disse fine boblene i ølet :)

Alt sukkeret du har hatt oppi brygget SKAL bli spist av gjæren før du har det på flaske. *Rett* før du flasker det tilsetter du litt ekstra sukker for karboneringen, som dermed blir spist av gjæren etter at du har flaska ølet.

...så... At sukkeret har begynt å karbonere på gjæringstanken gir ikke helt mening :)

SG = 1,022..

Kan vell si det sånn at det kanskje ville vært litt dumt å flaske ølen allerede. :)
Tusen hjertelig takk for rettleiinga folkens!

Jeg kjenner ikke til denne gjæren, men dersom SG er stabil over 3-4 dager, er det ikke så mye mer å hente. Dersom du mener du skal lavere, kan du prøve å øke temperaturen med et par grader og kanskje rugge litt forsiktig på gjæringskaret.

SG = 1,022..

Kan vell si det sånn at det kanskje ville vært litt dumt å flaske ølen allerede. :)
Tusen hjertelig takk for rettleiinga folkens!

Da har du en utgjæring på 71 prosent. Kan jo godt hende at denne har gjort seg ferdig. Utgæringsgraden på denne er vel 73-78 prosent mener jeg å huske. Mål brygget om et par dager, har du samme måling er det bare å flaske i vei, har den synket kan du la den stå litt til. Ikke bruk ploppingen som en indikator, bruk hydrometer.

Tilbake
Topp