Første ølsett -Muntons Santas winter warmer

Dette blir min første post på forumet. Skal sette mitt første ølsett imorgen -Santas winter warmer og har noen spørsmål vedr. prosessen.

Har lest både her på forumet og andre steder at settet kan ha en noe høy FG (1020), er det noen forhåndsregler en kan følge for å unngå dette?
Det jeg har gjort, er å skifte ut gjæren med Safbrew S33, og videre følge "bedre instrukser." Er dog litt i tvil om dette sette skal kokes, ettersom det står på esken at det er viktig at dette ikke kokes..

Leser også at andre mener det blir litt søtt, lyst og litt lite maltsmak sammenlignet med norsk juleøl. Jeg har 500g medium maltekstrakt liggende som jeg vurderer å tilsette, kan dette være en god íde?
Hva er evt. fremgangsmåten hvis jeg vil tilsette maltekstraktet, er det bare til å koke dette, eller trenger jeg å tilsette mer vann?

Man trenger ikke koke ølsett om man ikke har tenkt å tilsette andre humletyper eller andre krydderier. Hvis du koker, er det absolutt å anbefale og tilsette litt smaks og aromahumle fordi du koker bort det som er i settet fra før.

For å tilsette maltekstrakten (spraymalt regner jeg med) kan du for enkelthetsskyld løse denne opp i noen liter vann som du koker, kjøler og blander sammen med ølsettet. Da slipper du å koke alt, og dermed tilsette mer humle osv. Det kan absolutt være en god ide å tilsette dette for å få mer maltkarakter. Dette vil jo også heve OG litt om du holder deg til samme batchstørrelse, så det vil også hjelpe mtp. at settet har en høy FG. MAn kan også gjerne bruake litt farin eller annet sukker for å øke OG ytterligere om man ønsker mer alkohol, men ikke bruk så altfor mye. En tommelfingerregel er maks 10% sukker.

Takker for kjapp tilbakemelding! Har muntons medium spraymalt liggende ja, dette må uansett kokes slik jeg forstår det hvis det skal tilsettes settet.
Dette vil heve OG som du sier, men vil dette også forårsake at FG vil bli unormalt høy, dvs over 1020 som flere rapporterer at de sliter med å komme under?

Tror jeg styrer klar selve kokingen av selve settet, varmer boksene opp slik at det blir litt mer flytende.

Har ingen erfaring med ølsett, men min erfaring med Safebrew s33 er at den ikke gjærer spesielt godt ut. De gangene jeg har brukt den har jeg endt opp med høyere FG enn beregnet, mens når jeg har brukt safeale us-05 eller flytende gjær stemmer beregningene i BeerSmith for FG mye bedre.
Ett juleøl kan godt være litt søtt, så jeg ville nok ikke bekymra meg for en FG på 1020.

Har både Safeale S-04, Safeale us-05 og safbrew s-33 liggende, ut fra det du sier, kan nok kanskje s-04 eller us-05 brukes i steden for s-33 sammen med settet.

Er kanskje s-04 som er best egnet til dette settet?
Så på bryggeselv sin hjemmeside at "s-04 Sedimentation: High" og "us-05 Sedimentation: Low-medium" hva vil dette si?

Har testet dette settet med Safale S-04 og har fått den ned i OG på rundt 18. Litt søt smak, men det skal jo ett juleøl ha.

Fikk satt dette settet igår, tror det gikk sånn relativt greit til å være første gang. Desinfiserte alt utstyr som kom i kontakt med vørteren, satser på jeg styrer klar infeksjon.
Tilsatte 500g medium DME, for å få litt mer maltpreg i settet, ettersom noen kommenterer at det er litt søtt. Endte opp med en OG på 1059, får sates på at den utgjæres greit, men tviler jeg kommer stort under 1020.

Brukte 1pk S-04 som jeg rehydrerte først, og tilsatte vørteren rundt 22º Har satt dunken til gjæring i et rom som ligger rundt 17-18º uten tempstyring, vil det være for kaldt den første uken?
Var inne å sjekket idag tidlig, gjærlåsen plopper, så virker i alle fall som ikke hele gjæren er dau  ;) 

Var litt styr med desinfisering av ALT utstyr første gang. Kom selvfølgelig på det opplagte utstyret som hydrometer, gjæringsdunk, termometer, gryte osv, men tenkte ikke særlig over boksåpneren, sleiven for å røre i vørteren med, kniven for å åpne pakkene med bl.a. blir kanskje litt fantasik og at det ikke trengtes, men ettersom jeg har forstått er rengjøring uhyre viktig.

Kjøpte IO star fra bryggselv, som jeg forstod er dette forholdsvis likt star-san. Har lest mye bra om starsan, men det hadde de ikke inne, så det ble io-star istedet, hadde nok kjøpt star-san hadde de hatt det, selv om det hadde kostet 50kr mer.. Viser egentlig hvor viktig rykte er, for jeg har ingen kjennskap til noen av stoffene, bare det jeg har lest på forum. Er det sånn at star-san er noe bedre enn IO star? Bruken virket å være den samme, spray på og la lufttørke.

Blir spennende å prøveteste om 2-3uker, er ikke super optimist når det kommer til kvaliteten, ettersom jeg ser at det vil være mer arbeid enn dette for å lage godt øl, men det er lov å håpe ;)

Alt i alt en veldig enkel prosess med ølsettet, tror nok det blir mer automasjon neste gang, særlig mtp desinfisering/rengjøring av utstyr.

Så vidt jeg kan huske er Winter Warmer et helt fint ølsett som kan bli til god øl.
17-18 grader i romet er egentlig ganske bra. Ikke for kaldt. Gjæringsprosessen får temperaturen i selve brygget til å stige, så den vil være over 18 grader.
Når det kommer til desinfiseringa, så tror jeg nok det var litt dumt å glemme de tingene, men det kan godt være det blir godt øl.
Brukte du sleiven til å røre i varm eller kald vørter? Om det bare var for å røre i vørteren mens den kokte, kommer det til å gå helt fint.

Lykke til med resultatet. :skitbra:

Ordla meg kanskje litt feil, glemte å desinfisere det når jeg holdt på med den prosessen. Når jeg trengte f.eks boksåpneren, en kniv og skje måtte jeg styre med desinfisering igjen, dvs glemte det ikke helt ;)

Satser på det blir øl av det :)

Stakk om ølsettet igår etter 2uker ti gjæringskaret. lagde sukkerlake og tilsatte 6g/l. Målte FG til 1019 som er relativt høyt, men ikke uvanlig høyt i følge andre som har brygget samme sett. Smakte på ølet og må si jeg ble litt overasket at det smakte såpass greit, selv uten kulsyre og modning på flaske.

Tenkte å la det stå i to-tre dager før jeg tapper det på flaske, er det tilstrekkelig?. Tenkte så å la det få karbonere seg i romtempratur i ca 2uker, før de settes litt kaldere i 2uker til, kan det være en grei plan?

Om du har tilsatt sukker for karbonering må du flaske med en gang.
Poenget med dette sukkeret er at gjæren skal lage co2 av det, for at dette skal binde seg til ølet må det skje under trykk.
Altså i en korket flaske eller på et trykktett fat.

Uff da.. bommet der kan du si..  :noway: Ølet er nå tappet på flasker. Kan det ha tatt skade av å ha stått i 14t i sukkerlaken før jeg flasket?

Det kan nok bli noe underkarbonert. Litt avhengig av hvor langt ned det rakk å gjære. Neste gang du gjør noe sånt kan du sjekke med ny måling hvor langt sukkeret har gjæret ned og eventuelt tilsette mer før du flasker.  :skitbra:

Satser på det har gått greit, kan kanskje være som du sier, at det er noe underkarbonert. Målte igjen før jeg tappet flaskene, FG var da 1018. Hadde stått litt over 2uker i gjæringskaret, og SG var stabil 2dager på rad, så antar at gjæringsprosessen var ferdig. Var mitt første sett og ser at endel ting kunne vært gjort annerledes, særlig med sukkerlaken.

Ser at det er delte meninger ang. omstikking, noen som har en "fasit" på dette? Etter det jeg har lest, virker det som omstikking ikke er til å anbefale grunnet faren for infeksjon og oksidering av ølet.

Jeg har ikke mange brygg bak meg (7 stk), og har ikke stukket om før på det siste. Dette fordi jeg har brukt sukkerdrops rett i flaskene. Nå ville jeg prøve sukkerlake, og da er det vel fordel å stikke om til en ny dunk.
Jeg brukte hevert, først med flasketapper, men denne tok jeg av da jeg ikke gadd å holde greia mens 22 liter skulle flyttes. Jeg mener at det skal gå greit å stikke om så lenge man ikke plasker masse. Men andre har sikkert bredere erfaringsgrunnlag enn meg her :)

Tilbake
Topp