Det ser ut som om det blir øl. Etter en uke med såpass liten aktivitet så pitcha jeg litt mer gjær, Safale US-05 i dunken.
Da begynte det å gjære ganske godt. Ølet stod til gjæringen i to uker til og ble flasket på søndag. FG var da 1021. For høyt altså, men tror ikke vi hadde fått det lenger ned.
OG var 1056. Når er egentlig det korrekte tidspunkt å måle OG på? Før koking eller etter koking?
Humlinga ble til slutt slik (litt tilfeldig)
CretinHop #1 Killing the beer:
42 g Target 60 min
25 g Cascade 15 min
15 g Simcoe 15 min
25 g Cascade 0 min
15 g Simcoe 0 min
Tørrhumlet med 40 g Cascade 4 dager før flasking.
Har ikke noe nøyaktig mål for hvor mye vann vi startet med (heller ikke hvor mye malt vi hadde), men jeg tror vi har endt opp med OG på 1056 og en effektivitet på ca. 60%. (Har nok mye å gå på med skyllinga. Det står jo bare 'skylling' over alt. Splasha vel 9 liter igjennom på 5 min.)
Ølet smakte godt før flasking i hvert fall (greit, litt hjemmelaga. Ville blitt skuffa om dette var en pale eller IPA jeg hadde kjøpt). Veldig fin og fersk humlearoma da. Men ingen IPA synes jeg. Mer som en California Pale Ale med litt lav alkoholstyrke (BrewDog Dead Pony Club-aktig).
Skal jo være veldig bitter med OG på 1056, 4,5 - 5% alkohol og 80 IBU.. Så får vi se hvordan det blir etter karbonering.
Litt lyst og gul farge, som en amerikansk pale ale. Hadde forventet litt mer farge mot orange. Malten er jo fra en IPA-sett fra Leif Stana (90% pale ale malt, 10% carahell).
Ang. karbonering. Tilsatte 6g sukker pr. liter.
Står nå på 22 - 23 grader. Nøgne Øs instruksjon til bryggekitet deres sier 3-dager på badet og så kjellerkaldt. Kjellerkald her vil være 12-14 grader nå.
Vil det funke? Eller bør ølet stå lenger i (bade)rom-temperatur?