Første ølbrygg, IPA på Brattberg kompaktbryggeri (35l)

Jeg skal brygge mitt første øl med en kamerat på søndag. Utstyret er en Brattberg kompaktbrygger med 35 l kapasitet.

Det fulgte med ingredienser til en IPA i pakke så det er denne vi skal brygge.

Maltblandingen er 90% pale ale malt og 10% Carahell

Instruksjonen som er gitt på humlepakka er som følger:

Bitterhumle - Target 1 - 1,5 gram pr. liter, kok i 60 min.
Smakshumle - Cascade 1 gram pr. liter, kok i 20 min.

Blir dette en ok IPA? Target er jo ikke verdens mest spenstige humle.
Hvordan kan jeg lage en bedre IPA?
Jeg har 100g Simcoe pellets.

1. Er det en idé å bytte ut Target humla som bitterhumle og erstatte med Simcoe? 12% alfasyre på simcoehumla, og 10% på Targeten så da holder det kanskje med 1 - 1,2 gram pr. liter?

2. Men hva med å tilsette litt Simcoe underveis og?

3. Og tørrhumling? Å tørrhumle med både Cascade og Simcoe vil være lurt etter mitt hode. (Jeg vil ha en litt bright west coast IPA - port brewing, green flash-aktig, Ægir-aktig. Ingen engelsk IPA eller tung og mørk matipa som Nøgne Ø Citrus Hysterix eller Sundbytunets IPA)

Men hvor mye Simcoe kan jeg tilsette underveis? Hvor mye tørrhumler jeg med?

Hadde vært veldig takknemlig om noen mer erfarne IPA-bryggere som kan komme med innspill eller et forslag til humleskjema for med en IPA med Simcoe og Cascade evt. Target, Simcoe og Cascade.

Ser fram til denne brygginga, men litt viktig at første batchen blir bra sånn at vi gidder å brygge mer.

Ett spørsmål til ang. slange til kjøling av vørteren. Planen er å bruke en hageslange koblet til kjølespiralen. Kan vi gjøre det? Stikke en hageslange ned i kokende vørter? Er det næringsmiddelsgodkjent? Kan det sette smak på ølen? Hva bør vi i så fall bruke i stede?

Også gjæren da. Safbrew S-33 tørrgjær. Ok gjær?
Og hva slags gjør trenger vi til flaskingen?

Har tenkt litt mer på denne nå.
Vurderer å beholde target som bitterhumle og så kaste på mer Simcoe mot slutten.
Simcoe er jo mangelvare selv for de store bryggeriene nå så jeg tror jeg sparer den.

Et litt enklere spørsmål.

Blir dette en ok IPA?

IPA (Utgangspunktet er IPAen som fulgte med bryggeriet)
Vørtermengde 30 liter vann
Sluttvolum: 20 liter??
Malt 6 – 7 kg (vet ikke hvor mye som er i posen, men sjekker det før vi går i gang)
90% Pale ale malt
10% Carahell

Meskeskjema
Mesketemperater 67 grader i 90 min.
Skylling med 78 – 80 grader 5 – 10 liter
Humle (pellets)
60 min kok: 40 gram Target (10% alfasyre)

20 min: 20 gram Cascade  (7,2% alfasyre)
        10 gram Simcoe (12% alfasyre)

10 min: 20 gram Cascade (7,2% alfasyre)
        10 gram Simcoe (12% alfasyre)

Tørrhumle
20 g Cascade
20 g Simcoe

Hva tror dere?
I følge Leif Stanas oppskrift så skal denne havne på ca 5,5% alkoholvolum.
Kanskje mer en hopped-up Am. Pale Ale enn IPA?

Jeg ville ha doblet humlemengdene ved 20 min, og kanskje flyttet den til 10-15 min. Flytt siste humletilsetning til når du har startet kjølingen, og doble mengdene her også. Juster bitterhumlemengden slik at du får ønsket IBU.

Jeg liker å meske på 65-66 grader, slik at jeg får FG under 1012-4.

haakonjo skrev:
Ett spørsmål til ang. slange til kjøling av vørteren. Planen er å bruke en hageslange koblet til kjølespiralen. Kan vi gjøre det? Stikke en hageslange ned i kokende vørter? Er det næringsmiddelsgodkjent? Kan det sette smak på ølen? Hva bør vi i så fall bruke i stede?

Kjølespiralen: Hvis spiralen er laget som kjølespiraler flest, så skal vel ikke hageslangen ned i vørteren, nei. Oftest har kjølespiralen både innløp og utløp for vann så høyt at koblingene/overgangene til hageslangen ikke trenger å være i kontakt med vørteren ... Her er et bilde av vår kjøler i aksjon: http://www.bryggerstupet.no/wp-content/uploads/2012/09/2012-09-16-22.25.18.jpg
Gjæren har jeg ikke erfaring med. Sikkert bra! Det skal ikke være nødvendig med ytterligere gjær til flaskingen. Vi har aldri hatt behov for det. Når du tapper ølet på flasker så er det levende gjær i ølet som får seg et oppsving og arbeider videre når den får tilgang på sukkeret som tilsettes ved flasking.

Tok ellers å la ingrediensene dine sånn ca. inn i brewmate (flott liten programvare for oppsett av oppskrifter) og med ca. 6 kg malt, 60% effektivitet og 20 liter i gjæringsbøtten, så får du en øl på ca. 5,7% og med en IBU (bitterhet) på 80. IBU'en er marginalt over det som er innenfor styleguiden for american ipa (http://www.bjcp.org/2008styles/style14.php) men det er kanskje mest av akademisk interesse med mindre man ønsker å være ekstremt typeriktig!

Ellers er vel mesketemp litt smak og behag - men jo høyere temperatur desto mer maltsødme i den ferdige ølen. Jeg liker IPA'en fyldig og sødmefull og da tror jeg ikke det gjør noe om du mesker på 67-68 grader ... Andre har sikkert andre meninger :)

Jeg har ingen erfaring med simcoe - men cascade er i allefall yummy!

Dette blir sikkert snadder :) Lykke til!

Ørnegård skrev:
haakonjo skrev:

Kjølespiralen: Hvis spiralen er laget som kjølespiraler flest, så skal vel ikke hageslangen ned i vørteren, nei. Oftest har kjølespiralen både innløp og utløp for vann så høyt at koblingene/overgangene til hageslangen ikke trenger å være i kontakt med vørteren ... Her er et bilde av vår kjøler i aksjon: http://www.bryggerstupet.no/wp-content/uploads/2012/09/2012-09-16-22.25.18.jpg
Gjæren har jeg ikke erfaring med. Sikkert bra! Det skal ikke være nødvendig med ytterligere gjær til flaskingen. Vi har aldri hatt behov for det. Når du tapper ølet på flasker så er det levende gjær i ølet som får seg et oppsving og arbeider videre når den får tilgang på sukkeret som tilsettes ved flasking.

Tok ellers å la ingrediensene dine sånn ca. inn i brewmate (flott liten programvare for oppsett av oppskrifter) og med ca. 6 kg malt, 60% effektivitet og 20 liter i gjæringsbøtten, så får du en øl på ca. 5,7% og med en IBU (bitterhet) på 80. IBU'en er marginalt over det som er innenfor styleguiden for american IPA (http://www.bjcp.org/2008styles/style14.php) men det er kanskje mest av akademisk interesse med mindre man ønsker å være ekstremt typeriktig!

Ellers er vel mesketemp litt smak og behag - men jo høyere temperatur desto mer maltsødme i den ferdige ølen. Jeg liker IPA'en fyldig og sødmefull og da tror jeg ikke det gjør noe om du mesker på 67-68 grader ... Andre har sikkert andre meninger :)

Jeg har ingen erfaring med simcoe - men Cascade er i allefall yummy!

Dette blir sikkert snadder :) Lykke til!

Takk!
De IBU kalkulatorene jeg testa ville ha OG og FG etc, noe jeg ikke aner for det er første brygget mitt. 80 er bittelitt høyt, men ikke gæli. Da kan jo bitterheten kanskje maskere litt usmaker som sikkert oppstår. Med ca 5,5% alkohol og den enkle maltsammensetningen så bør ikke IBU bli noe særlig høyere.

Var heller ikke klar over hva en høyere mesketemperatur kan gjøre. Takk for den og. Lavere temperatur gir litt tørrere øl altså.

Om du ønsker å smake hva Simcoe kan gjøre så anbefales Amager Sloth (Fra Sinner Series). Nydelig pale ale med bare pilsner malt og simcoe humle. Kommer på systembolaget i mars eller april.

Ang. kjølespiralen, så kjøpte jeg en vannslange til bruk i båt på Biltema i dag. Håper den takler den høye temepraturen. Jeg er nok redd for at deler av slangen må nedi vørteren slik kjølespiralen er formet (kanskje jeg kan bøye den til).

OyvindEG skrev:
Jeg ville ha doblet humlemengdene ved 20 min, og kanskje flyttet den til 10-15 min. Flytt siste humletilsetning til når du har startet kjølingen, og doble mengdene her også. Juster bitterhumlemengden slik at du får ønsket IBU.

Jeg liker å meske på 65-66 grader, slik at jeg får FG under 1012-4.

Skal vurdere å kaste i mer humle på slutten!

Bryggedagen er overstått og det meste gikk bra, bortsett fra:

- litt høy mesketemperatur (You're killing the beer!)
- Litt lite trøkk under koking. Skal det fosskoke eller holder det at det er bevegelse i vannskorpa og det damper bra?
- For lite overskytende rør fra kjølespiralen slik at slangen må må nedi vørteren under kjølking. Slang i kjølespiral og 20 15 cm slange siste 10 min av koking for desinfisering. Slangen smeltet delvis og tettet seg. Alt ut, kappe smeltet slange, koble slangene på igjen. Har alle kjølespiralene i Brattberg-settet så dårlig konstruksjon. Slik den jeg har er bøy så blir spiralen bare hengende såvidt under overflaten på vørteren hvis jeg skal holde slangen unna. På bildet i webshopen så ser det ut som det er mer overskytende rør.
- Pumpa funka i 10 sek (testkjøring i rent vann) før den konka.
- Skjønte ingenting av OG-målinga. Skalaen går jo fra 0 til 20?! Hvordan får jeg OG på 1060 med den skalaen der?

Gjærer fint med solide plopp hvert sekund nå. Forhåpentligvis blir det øl. Men med den hydrogenmålingen så var jeg litt redd for at vi hadde brygget en Nanny State.

Noen som kan gi meg noen tip om det hydrometeret?

Målte 14 ved 40 grader preboil og 13 ved 20 grader etter kjøling.

Startet med 30 liter vann til mesk. Skylte med 9 liter (har nå skjønt at dette skal gjøres sakte. Vi helte bare på (skylling!) noen liter, spadde ut litt malt som ikke smakte søtt lenger. Helte på mer.

17-18 liter til gjæring.

Vedlegg

• hydrometer.jpg
    hydrometer.jpg
    224,5 KB · Sett: 953
Høres veldig rart ut med den kjøleren din. Legg ut bilde av den, så blir det lettere å forstå hvordan den ser ut.

Jeg tipper du har Plato-skala på hydrometeret ditt. En grad Plato tilsvarer ca 4 øschlegrader. 13 °P er omtrent 1,052. Hva var forventet OG?

Det trenger ikke fosskoke, det holder med en jevn rullende koking, altså bevegelse i overflaten. Du bør ha minimum 8 % avdamping for å koke vekk DMS.

PS: Håper du ikke tror det er hydrogen som måles med et hydrometer :) Et hydrometer måler tetthetten til en væske relativt til rent vann (SG 1,000).

OyvindEG skrev:
Høres veldig rart ut med den kjøleren din. Legg ut bilde av den, så blir det lettere å forstå hvordan den ser ut.

Jeg tipper du har Plato-skala på hydrometeret ditt. En grad Plato tilsvarer ca 4 øschlegrader. 13 °P er omtrent 1,052. Hva var forventet OG?

Det trenger ikke fosskoke, det holder med en jevn rullende koking, altså bevegelse i overflaten. Du bør ha minimum 8 % avdamping for å koke vekk DMS.

PS: Håper du ikke tror det er hydrogen som måles med et hydrometer :) Et hydrometer måler tetthetten til en væske relativt til rent vann (SG 1,000).

Aha. Plato-skala.
Forventet OG aner jeg egentlig ikke. Brukte ingen oppskrift. Det fulgte med Cascade og Target humle, gjær og 7 kg malt med bryggeriet. Hadde litt Simcoe-humle og lagde et humleskjema etter å ha tittet på et par andre oppskrifter og egen smakserfaring.

Ingen litermål/nivåmåler på brattbergkjelen så hvor mye som fordampet aner jeg ikke. Kokte med 1500W elementet inne konstant og noen boost på 2500W. Mye mulig vi fikk fordampet 8%.

Ja, jeg er klar over at det er tetthet i væske jeg måler. Dette vil vel variere med temperatur på væsken. Er 20 grader "normalt/ideelt"?

Kjøleren fungerer vel best om den er rett under overflaten? Kjøler du ned væsken i toppen vil den synke til bunn og varm væske stiger opp og blir avkjølt og .....; fri konveksjon i arbeid.

SvErD skrev:
Kjøleren fungerer vel best om den er rett under overflaten? Kjøler du ned væsken i toppen vil den synke til bunn og varm væske stiger opp og blir avkjølt og .....; fri konveksjon i arbeid.

Du har et poeng, men mange rapporterer her på forum om drastisk kortere kjøletid om man beveger kjølespiralen opp og ned i kjelen.

Jeg har samme brygger fra Bratberg. På brygging.no finner du flere oppskrifter som Leif har lagt ut.
Jeg kjøpte med standard kjøler, og den henger ca 15-20 cm ned fra toppen av karet. Med en "arm" ut på hver side. Dvs der jeg kobler på vannslange inn/ut. På min så har jeg ingen mulighet til å få slangen i ned i vørteren.
Kan legge opp et bilde etterpå.

Slik ser det ut hos meg med kjøleren i vørteren.
DSC_0526009.jpg

Noen erfaringer jeg har gjort meg.
For å få en ganske stabil temp ved mesking, så hjelper det veldig med å isolere med f.eks ett ligge underlag fra Clas Ohlson. Samt klippe til liggeunderlag til lokket eller legge et håndkle over ved mesking.
Ettersom det blir ganske mye trub og humle i bunn av bryggeren etter kjøling, kan de være greit å sile vørteren gjennom en BIAB pose når du tapper den opp i et gjæringskar dersom du ønsker å få med deg et par liter til under krana.
Er ikke spesielt imponert over krana, så den bytter jeg til en kraftigere straks. Har kjøpt en gjennomføring med innvendige gjenger på innsiden. Da blir det å filtrere med et bazooka filter.
Pumpa har fungert bra for min del, og fungert uten problemer på mine fire brygg. Men ser etter en løsning for å spre vørteren jeg pumper opp, utover hele mesken og ikke bare rett over kanten på ett sted.
Alt i alt veldig fornøyd ;D

Ah..

Kjøleren vår ser ikke akkurat sånn ut. Ikke noe bøy på røra i endene. Og hadde de vært bøyd så hadde ikke kjølespiralen toucha vørteren en gang.

Liggeunderlag brukte vi. Funka nesten for bra. Litt for høy mesketemperatur og det tok evigheter før den sank. (Regner dog med at den var varmest i bunnen nærme elementet og i midten. Om man bruker pumpe og sirkulerer får man sikkert en jevnere temperatur.

Pumpa konka som sagt etter ti sek.

Skal høre med selger. Virker som om han er opptatt av å ha fornøyde kunder.

Vi dro også med også en god del trub over i gjæringskaret. Skulle ha ventet lenger før vi tappet over, men vi ble utålmodige.

Har du lenke til krana du kjøpte? Lett å bytte?

arefsahl skrev:
Men ser etter en løsning for å spre vørteren jeg pumper opp, utover hele mesken og ikke bare rett over kanten på ett sted.
Hva med et dørslag? Har sett det blitt brukt i et par youtube-klipp.

EivindM skrev:
arefsahl skrev:
Men ser etter en løsning for å spre vørteren jeg pumper opp, utover hele mesken og ikke bare rett over kanten på ett sted.
Hva med et dørslag? Har sett det blitt brukt i et par youtube-klipp.

Det kan sikkert funke, men da får jeg ikke på lokket.
Sett noen også har laget en ring med silikonslange med hull i og et y-ledd.
Og lagt denne på toppen av vørteren.

Eller en innretning som noe slikt.
http://bryggeland.no/meske-rotor-39-cm.html
Må sondere terrenget litt mer før jeg bestemmer meg.

Har og tenkt å finne en stor bakebolle, som jeg skal borre en del hull i. Denne skal brukes til å sette på toppen av silkaret ved skylling og tømme varmt vann i som dusjer jevnt over mesken. Fikk dette tipset av nabobryggeriet mener jeg.

Edit: skrivefeil

haakonjo skrev:
Ah..

Kjøleren vår ser ikke akkurat sånn ut. Ikke noe bøy på røra i endene. Og hadde de vært bøyd så hadde ikke kjølespiralen toucha vørteren en gang.

Liggeunderlag brukte vi. Funka nesten for bra. Litt for høy mesketemperatur og det tok evigheter før den sank. (Regner dog med at den var varmest i bunnen nærme elementet og i midten. Om man bruker pumpe og sirkulerer får man sikkert en jevnere temperatur.

Pumpa konka som sagt etter ti sek.

Skal høre med selger. Virker som om han er opptatt av å ha fornøyde kunder.

Vi dro også med også en god del trub over i gjæringskaret. Skulle ha ventet lenger før vi tappet over, men vi ble utålmodige.

Har du lenke til krana du kjøpte? Lett å bytte?

Kjøpt en gjennomføring på bryggselv, http://www.bryggselv.no/products/gjennomfring-til-kjele-12

Kran kjøpte jeg på Bauhaus, 1/2", til halve prisen.

Men er ikke montert enda.
Hullet må også borres opp så det passer, ca 22 mm mener jeg, eller rett under.

Snakk med selger om både kjøler og pumpa, dere finner nok en løsning på det.

Det vil være litt forskjell i temp mellom bunn og topp, mål meg eget termometer i mesken i tillegg til den innebygde som kun måler i bunnen på karet.

Tilbake
Topp