I forkant av mitt jomfrubrygg har jeg lest masse rundt temaet her på forumet og ellere alt jeg har kommet over, men det hindrer ikke meg ikke i å ha noen spørsmål til mer erfarne bryggere. Jeg hadde som mål å sette 30 liter til gjæring, noe jeg også gjorde, selv om jeg tror jeg fortsatt kunne skylt mye mer, da vørteren ble meget mørk. Hvordan vet man at man har skylt nok? Er det kun på farge? Jeg brukte 7,5 kg Muntons Pale Ale malt knust EBC 4,4 - 6,6 og 0,5 kg crystallmalt i mesken, og har forstått at CM vil gjøre brygget mørkere. Målte vørterens OG til 1061. Blir litt forvirret når jeg leser på div forum, da jeg ofte leser om forventet FG.
Hvordan kan man anslå FG?
Jeg tilsatte ingen form for gjærnæring som feks sukker i vørteren. Bør man det?
jeg rørte i en pose 11,5 gr US- 05 gjær uten rehydrering er det for lite?
Det begynte å putre i gjærlåsen allerede første dag, og det har nå på 4 døgnet blitt vesentlig roligere. Gjærdunken står lagret ved ca 20 gr.
En tabbe jeg gjorde var at jeg ikke lot ferdig nedkjølt vørter ( etter koking) stå en stund slik at avfallsstoffene og hummlen ikke fikk sunket til bunn.(jeg var nøye med å fjærne skummet på toppen av brygget under koking) Jeg hadde en plan om å tappe det over i settningstank til formålet etter som kranen jeg har på kokekaret står i bunn, men glemte dette helt. Så nå har jeg 100 gr cascade humle (fra pellets) i bunn av gjæringskaret. Vil dette ødelegge ølet helt? Håper noen tar seg bryet med å lese alt jeg har skrevet.
Hvordan kan man anslå FG?
Jeg tilsatte ingen form for gjærnæring som feks sukker i vørteren. Bør man det?
jeg rørte i en pose 11,5 gr US- 05 gjær uten rehydrering er det for lite?
Det begynte å putre i gjærlåsen allerede første dag, og det har nå på 4 døgnet blitt vesentlig roligere. Gjærdunken står lagret ved ca 20 gr.
En tabbe jeg gjorde var at jeg ikke lot ferdig nedkjølt vørter ( etter koking) stå en stund slik at avfallsstoffene og hummlen ikke fikk sunket til bunn.(jeg var nøye med å fjærne skummet på toppen av brygget under koking) Jeg hadde en plan om å tappe det over i settningstank til formålet etter som kranen jeg har på kokekaret står i bunn, men glemte dette helt. Så nå har jeg 100 gr cascade humle (fra pellets) i bunn av gjæringskaret. Vil dette ødelegge ølet helt? Håper noen tar seg bryet med å lese alt jeg har skrevet.