Første maltbrygg

I forkant av mitt jomfrubrygg har jeg lest masse rundt temaet her på forumet og ellere alt jeg har kommet over, men det hindrer ikke meg ikke i å ha noen spørsmål til mer erfarne bryggere. Jeg hadde som mål å sette 30 liter til gjæring, noe jeg også gjorde, selv om jeg tror jeg fortsatt kunne skylt mye mer, da vørteren ble meget mørk. Hvordan vet man at man har skylt nok? Er det kun på farge? Jeg brukte 7,5 kg Muntons Pale Ale malt knust EBC 4,4 - 6,6 og 0,5 kg crystallmalt i mesken, og har forstått at CM vil gjøre brygget mørkere. Målte vørterens OG til 1061. Blir litt forvirret når jeg leser på div forum, da jeg ofte leser om forventet FG.
Hvordan kan man anslå FG?
Jeg tilsatte ingen form for gjærnæring som feks sukker i vørteren. Bør man det?
jeg rørte i en pose 11,5 gr US- 05 gjær uten rehydrering er det for lite?
Det begynte å putre i gjærlåsen allerede første dag, og det har nå på 4 døgnet blitt vesentlig roligere. Gjærdunken står lagret ved ca 20 gr.
En tabbe jeg gjorde var at jeg ikke lot ferdig nedkjølt vørter ( etter koking) stå en stund slik at avfallsstoffene og hummlen ikke fikk sunket til bunn.(jeg var nøye med å fjærne skummet på toppen av brygget under koking) Jeg hadde en plan om å tappe det over i settningstank til formålet etter som kranen jeg har på kokekaret står i bunn, men glemte dette helt. Så nå har jeg 100 gr cascade humle (fra pellets) i bunn av gjæringskaret. Vil dette ødelegge ølet helt? Håper noen tar seg bryet med å lese alt jeg har skrevet.

Hei, og velkommen til en superkul hobby!

Jeg kan kommentere et par av spørsmålene dine:
Hvordan kan man anslå FG?
Du kan f eks bruke et program, enten installert (f eks BeerSmith) eller online (f eks http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi). Hvis du legger inn i kalkulatoren hva du brygger med, vil denne kalkulere/anslå FG.

En tabbe jeg gjorde var at jeg ikke lot ferdig nedkjølt vørter ( etter koking) stå en stund slik at avfallsstoffene og hummlen ikke fikk sunket til bunn.(jeg var nøye med å fjærne skummet på toppen av brygget under koking) Jeg hadde en plan om å tappe det over i settningstank til formålet etter som kranen jeg har på kokekaret står i bunn, men glemte dette helt.
Det er litt ulik praksis mtp dette. Jeg har av og til tatt med alt i gjæringskaret, og av og til ikke. Det har blitt godt øl for det.:)

En forkortelse du vil møte på, er RDWHAHB. Det står for "Relax, don't worry, have a homebrew". Om noen uker kan du have a homebrew :D

mvh
Jørn

Vørteren ble nok mørk grunnet mørk farge på krystallen ja. du skal skylle mye for å få den lys da. Forøvrig har du hatt ca 72% meskeeffektivitet, som er helt kurant. Det heter seg at man skal slutte å skylle når vørteren som kommer fra meskeboksen når SG1010, men det har jeg sldri brydd meg med, jeg har skylt til jeg har fått det volumet jeg vil ha til kok, har ikke merket noe negativt enda.

Angående gjær, så har du brukt omtrent 50% av anbefalt mengde, men det kan gå godt likevel det. Det er også en fordel å rehyrdere gjæra for å gi den en myk start på jobben så ikke så mange faller fra.

Av og til tømmer jeg hele kokekaret nedi gjæringsbøtta, når jeg lager IPA (~300g humle), så du nok ikke bekymre deg noe større for at den blir ødelagt grunnet litt trub.

En omtrentdlig FG ligger vanligvis på rundt 75% av OG. For 1061 vil forventet FG på 75% utgjæring være på rundt 1015. Her er det også flere ting som virker inn på FG. Mesketemperatur, gjæringstemperatur, gjærstamme og belufting av vørter er av de tingen som kommer til meg først.

Slapp av og vent på det gode brygg :)

Ikke bekymre deg for grums og slagg i gjæringsspannet, mye kontrovers her. Mange "undersøkelser" og "forskning" har kommet frem til at dette blir litt hippsomhapp. Uansett ikke det viktigste sånn i startfasen.  Snarere tvert i mot!
Tror dette blir et godt øl jeg.

Lav andel caramalt = liten risiko for søtt øll = bra (etter min smak).
US-05 = sterk rakker, gjærer rent og langt ut = bra.

Det viktigste du gjør nå er å la øllet stå i fred og passe på temperaturen. Litt avhengig av hva du er ute etter vil du starte lavt (ca 17 grader) og øke på mot slutten (20-21 grader) for å få lite gjærpreg og et lettdrikkelig øll.

Hvilke(n) humle(r) brukte du?

Takk for forklarende og betryggende svar. Gjærkaret står lagret ved 20 gr, og der blir den vel stående i omtrent 10 dager til. Stått 5 nå. Har litt problemere med å finne rom som er ideel for gjæring, men lurer litt på å bygge et lite rom/ stort skap i kjelleren, hvor jeg setter inn en liten el panel ovn med termostat styring.
Er det uheldig om jeg åpner lokket på gjæringskaret å kikker og ev måler sukkerinholdet etter en uke? Skal selvfølgelig des.inf utstyr jeg bruker.
Jeg bruker cascade humle 40g 60 min, 30g 10 min, 30g 2 min. Husker ikke helt alfasyre innhold, men tror det var 6,5

Går fint å sjekke ja. Us05 er veldig tilgivende med tanke på gjæringstemperaturer. Tror det blir en frisk fin øl :)

I seg selv er det ikke uheldig å måle etter en uke. Så lenge du desinfiserer alt godt, så skal det nok gå bra. Det blir derimot værre når nysgjerrigheten gjør at man sjekker hver time fordi det er "spennende" slik jeg gjorde første gangen... Da er det fort gjort å få infisert øl. :)

Dette høres jo bra ut. Gleder meg til flasking og en bitteliten smak. Tenker å lage en sukkerlake med 4 g sukker liter øl, og ha denne i bunnen i på nytt rengjort stamp, og derretter helle over fra gjærkaret med hevert. Fylle fra bunnen og opp, slik at det blandes godt i prosessen. Tenker dette er det beste for å tilføre så mye oksygen. Deretter fylle flaskene med hevert med bunnstopp ventil, for så å kapsle og lagre romtemperert i en stund. Er en uke nok, eller bør det lagres i 14 dg?, for så å lagre i kjøleskap i en uke?
Også et spmål vedr gjær. Hva er fordelene med frisk gjær?, og i det tilfelle må man da lage en gjærstarter dagen i forveien? Jeg tenkte som så at det er ganske trygt å bruke tørrgjær, og satser på det de første gangene. Ville lage et ganske basic brygg første gang, for å ha en referanse, slik at jeg kan utforske litt etterhvert med de forskjellige iingrediensene.
Hvor lang holdbarhetstid er det på slik øl forresten?

4g høres lite ut. 6 g er min tommelfingerregel. Det er ca likt med bobler som i "vanlig" øl.
Fordelen med fersk gjær er hovedsakelig utvalget. Noen vil kanskje også si kvaliteten, men der tror jeg det er mye annet som spiller inn først! US-05 er en super og trygg tørrgjær som gjør jobben sin, uten å sette så mye smak.
Du bør kanskje sette de romtemperert i 14 dager, men om tålmodigheten ikke strekker til, (slik som min skjeldent gjør...) så kan kø du sette en øl i kjøleskapet hver dag fra dag 7-14 og smake dagen etter. Da får du et lite inntrykk av hvor lang tid det tar. :)

Tar sukkerinnhold til etterretning, og bruker 6 gr pr liter. Takker for god input.
Har forresten noen erfaring med cascade i pilsner?

RobWegian skrev:
Tar sukkerinnhold til etterretning, og bruker 6 gr pr liter. Takker for god input.
Har forresten noen erfaring med Cascade i pilsner?

Jepp, det er snop.. Gjerne sammen med citra.

Åpnet gjærkaret for å ta en måling i dag etter 1 uke. Da fikk jeg en måling på 1011 målt ved 19 gr i rommet.. Virker dette greit? Ser også at det er mye gjærklumper som henger fast i gjærkaret. Bør dette skrafes av og tilbake i brygget? Meget lite aktivitet i gjærlåsen nå. Forsto det sånn at jeg brukte for lite gjær i utgangspunktet. 11,5 gr us-05 på ca 28 l vørter. Eller så luktet det litt gjær, men annet er vell ikke å forvente.

Tilbake
Topp