Første lagerøl under gjæring med dilemma ang gjæringstemperatur.

Jeg brygget min aller første lagerøl på lørdag som var. Den 2 mars. Jeg brygget en oppskrift som jeg fant her på forumet, som virker svært lovende. Brygge-delen av dette gikk strålende og jeg fikk en flott og klar vørter etter mesking. Jeg brukte følgende oppskrift:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,255.0.html
Til dette brygget satte jeg en starter torsdag 28 februar, to dager i forveien. Starter på 1.5 liter med to poser Wyeast 2042. Da jeg ikke har magnetrører er nok dette mindre enn ideelt.. Jeg har en kjeller der temperaturen for øyeblikket er 5 grader, hvor brygget har stått siden pitching da ølet holdt 18 grader. Jeg var sikker på at det var et par grader varmere av en eller annen grunn. Ølet hadde en OG på 1.046 og ved måling i går 7 mars hadde SG falt til 1.038. Jeg er vel inneforstått med at lagergjæring skal ta lengre tid enn ale, men det har nok gått tregere enn ved mer ideelle temperaturer. Jeg har denne kjelleren på 5 grader og en gang som holder 16 grader.

Spørsmålet er om jeg bør holde temperaturen på 5 grader, eller er det lurest å flytte ølet til 16 grader og la det stige naturlig? Jeg er redd gjæringen plutselig skal gi seg. Men bør det fortsette ved 5 grader? Noen som har erfaring med mega-kald gjæring?

Fem grader er kaldt, men jeg tror det vil gå. Gjæren produserer noe varme selv, men antageligvis ikke mye når det går så sakte.

Jeg ville ha latt den stå noen dager til, og så satt den i det andre rommet for å sikre utgjæring.

Da prøver jeg på det! Tror du det vil ha noe for seg å isolere gjæringskaret når jeg flytter det til 16 grader, for å sakke temperaturøkningen?

Hva med å prøve å isolere karet der det står? Kanskje gjæren kan klare å heve temp et par grader? Ren ukvalifisert gjetning fra min side såklart :)

Har faktisk gjort det hele veien. I dag etter 8 dager er SG målt til 1.032 fra en OG på 1.046. MEN, temperaturen i ølet har falt til 3 grader. Derfor flytter jeg det hele opp til gangen og 16 grader og prøver å isolere.

Jeg bor i bygård og deler kjellertrapp med 11 andre leiligheter, så det er nok neppe populært eller noe jeg vil.. Men nå har jeg satt gjæringskaret på en ølkasse og pakket det inn med ett ullteppe og en dyne til. Har temperaturmåler med sonde, så det blir spennende å se om det holder temperaturen godt nok til å bremse oppvarmngen en stund. Det blir jo en veldig tidlig diacetylrest dette her. Jeg får også sette noen nye lagere når temperaturen blir bedre temperatur i kjelleren.

Vil ikke isoleringen virke mot sin hensikt? Jeg tenker at gjæren hever temperaturen, og isoleringen vil forsterke denne hevingen. Ser fram til å høre hvilke erfaringer du gjør deg.

fmandal skrev:
Vil ikke isoleringen virke mot sin hensikt? Jeg tenker at gjæren hever temperaturen, og isoleringen vil forsterke denne hevingen. Ser fram til å høre hvilke erfaringer du gjør deg.

Jeg er igrunn ikke sikker..  :jaha: jeg skriver ned hvordan det utvikler seg, også kan jeg rapportere tilbake.

Hva med å ta en stor papp-eske som går over hele dunken og litt til, og sette en sånn liten 200W frostvakt-ovn inni, slik at du får hevet tempen inni til 8-10 grader? evt. isolere esken med et teppe. Eller et skap hvis det står et stort nok der nede. :) Dunken bør jo stå på en bit teppe eller isopor.

Skal jo ikke tildekkes, sånne ovner mhht brannfaren, men de blir ikke så veldig varme de ovnene, og stor nok eske, slik at ovnen ikke er i kontakt med esken eller karet burde redusere faren.

Edit;
Et varmeteppe inni esken er kanskje sikrere, men ikke surr det rundt dunken; det kan bli for varmt. :)

Takk for alle tipsene!

Jeg ser at jeg må få bedre kontroll på temperatur skal jeg brygge mer lager. Eller iallefall være mer påpasselig med å sjekke temperatur i kjeller før jeg brygger. Dog har jeg ikke strømuttak i kjelleren så jeg må isåfall ordne i stand et batteri som strømkilde. Tror egentlig jeg heller går for et kjøleskap istedenfor, så kan jeg brygge hva jeg vil hele året.

Jeg har fulgt med på temperaturen til brygget og har blitt positivt overrasket. Jeg har notert følgende utvikling:

10.03.12 kl 20.00 Temp: 4 grader SG: 1.032
11.03.12 kl 08.45 Temp: 6 grader
11.03.12 kl 21.20 Temp: 8 grader SG: 1.030
12.03.12 kl 08.55 Temp: 10 grader
12.03.12 kl 20.30 Temp: 11 grader SG: 1.025

Jeg noterer meg at temperaturen har holdt seg overraskende godt med isolasjonen jeg brukte som var et ullpledd og en dyne surret fast rundt gjæringskaret. Videre ser jeg at varmeutviklingen fra gjæringen er langt lavere enn jeg hadde fryktet, særlig med tanke på at SG har gått såpass langt ned på noen dager og at stormgjæringen derfor er godt igang.

Hvis SG faller under 1.020 i løpet av morgendagen fjerner jeg isolasjonen og lar gjæringen stige til 16 grader og kaller det en tidlig diacetyl-rast. Med en så lav temperatur i starten regner jeg med at det ikke blir alt for fruktig om det gjæres noen grader varmt på slutten hvis ølet får god tid til å rydde opp etter seg.

Tilbake
Topp