Skal i kveld for første gang tørrhumle, er det noe jeg bør desinfisere før jeg har i humlen? Det er en amerikansk Ipa Gahr edition fra bryggselv med ferdig oppmålt vakuum pakket humle.
I K
I K
Synker dette til bunns slik at du ikke får problemer under omstikking før tapping?Gahr skrev:Slipp pelletsene rett i karet. Ferdig arbeid.
Gahr skrev:Kommer an på hva du mener med "holder". Gjæren vil bunnfelle bra ved den tempen i alle fall, så det går sikkert fint.
ingeborgkarioline skrev:Gahr skrev:Kommer an på hva du mener med "holder". Gjæren vil bunnfelle bra ved den tempen i alle fall, så det går sikkert fint.
Gahr to spørsmål til deg:
Nå er humle på gjærdunken(gjorde som du sa, genialt lett var gjort på noen min)
Må jeg gradvis justere ned tempen, eller kan jeg bare sette stc -1000 rett ned på 2 grader etter 14 dager med gjæring ?
Og gjør det noe om den står og karbonerer i et rom på 10-15 grader på fat, selv om den er kjølt ned til 2grader før man tapper på fat ?
Mvh
I K
Gahr skrev:Jeg kjøler ølet ned til 2 °C før tapping, og da er alt bunnfelt. (Jeg stikker forøvrig ikke om, men fyller fat direkte fra konisk Blichmann-tank, men det har ikke særlig betydning her).
ingeborgkarioline skrev:Er en cold crash nødvendig etter man har tørrhumlet? Blir det ikke bra med og tappe det på fat med hevert uten og senke tempen?
Og hvor lenge kan gjærkaret stå med tørrhumle før jeg tapper det på fat, har stått i 14 dager i morgen og en uke med tørrhumling?
Noen som kan svare meg på disse spørsmålene?
IK
protto skrev:ingeborgkarioline skrev:Er en cold crash nødvendig etter man har tørrhumlet? Blir det ikke bra med og tappe det på fat med hevert uten og senke tempen?
Og hvor lenge kan gjærkaret stå med tørrhumle før jeg tapper det på fat, har stått i 14 dager i morgen og en uke med tørrhumling?
Noen som kan svare meg på disse spørsmålene?
IK
Du bør la ølet stå på rundt 20º med humla. Når det har stått 5-7 dagar på humla kan du tappe, eventuelt cold crashe først. Du får med mindre humlegrums og gjær om du kjøler ned først men det er ikkje heilt nødvendig for å få godt øl.
Å la det stå to veker pluss tørrhumlingstida er uproblematisk.