Første brygg utprøvd. Spørsmål ang. karbonering.

Da var første brygget prøvesmakt. Klarte ikke vente lengre.
Jeg ble positivt overrasket. Det smakte jo godt, men smake ikke mye. Antar at dette har med at jeg tilsatte litt for mye vann.
Den mangler kropp og fylde. Men ellers relativt fornøyd.

Det som jeg bemerket meg er at det er mye kullsyre i ølet. Tilsatte sukkerlake av 130g sukker til 18 liter øl.
Men kulsyren danner ikke mye skum når det helles ut av flasken, eller i glasset. Ved kraftig risting bygger skummet seg litt opp. Ved første slurk føltes det ut som farris. masse co2. Men når glasset står i ro er det svært lite aktivitet.
Hva kommer dette av?

Til 18 liter øl skulle 130 gram sukker gi rundt 2,8 volumer CO2, litt i overkant men ikke ekstremt. At du har så mye kan tyde på at ølet ikke var helt ferdiggjæret før flasking eller kanskje infeksjon, eller at vekten din ikke stemmer.

Ellers vil smaken endre seg etterhvert. Det virker som om alt øl egentlig bare vil være godt, og at det tar et par uker før det finner ut av det.

Det stemmer. Jeg regnet egentlig 130g til 21 liter øl. Men det ble 18 istedet.
Det gjør da at co2 volumet er noe høyt.

Men kan en infeksjon hindre co2 å bli gass i glasset? Som sagt, lite bobling når glasset står i ro, men når man drikker det kjennes det ut som farris.

Brygget var ferdig gjæret ved flasking. 2 ukers gjæring. FG stemte innen hva jeg skulle ha.

Det kan være glasset det er noe feil med. Viktig med god glasshygiene :)  Det vil si at du ikke bør vaske ølglass i vanlig oppvaskmiddel. Kun varmt vann og en dedikert vaskekost som du bare bruker til dette formålet. Oppvaskmaskin er heller ikke bra, hvis du ikke tilfeldigvis drikker veldig mye øl og har en oppvaskmaskin du bare bruker til dette.(!) Seriøse puber med respekt for seg selv har adskilte oppvaskmaskiner for ølglass. Dette gjøres fordi fett ødelegger porene i glasset. Disse er bra for å lage en fin skumtopp.

Aleksander_B skrev:
Glasset var i dette tilfellet vasket med salo, og ny børste.
Skyllt etterpå med varmt og så kaldt vann.

Å vaske ølglass med zalo og dedikert børste funker utmerket  :)
Veit det har vært mye fram og tilbake om dette på forumet, men kan sjøl gå god for denne rengjøringa. Skummet setter fine "merker" nedover glasset etter hver slurk. (Kan også tillegge at glasset mitt bare har vært brukt til øl og vann.)

Tilbake
Topp