Første brygg Spm, ang Gjæring. Det plopper ikke fra gjærlåsen.

Satan

Satt ett brygg på 25Liter CCC pale ale til gjæring for noen dager siden (5 dager i dag) Det kommer ikke bobler ut fra gjæringslåsen.

Har sjekket at karet er tett. Lokket buler, og hvis jeg kommer borti det så vidt begynner det å boble fra låsen. Ved låsen lukter det i hvertfall øl, lukter ikke noe rart for øyeblikket.

Vannet i låsen har flyttet seg opp til den ene siden så det virker som det er noe gass som pusher det dit, men det kommer ikke noen bobler jevnt.
Det har stått til gjæring nå i 4-5 dager. Sto de 3 første på 22 grader men fikk temperaturen ned til 18 nå de siste 1-2 dagene.

Er gjæren død?
Gjærer det ikke?

Glemte dessverre å måle OG.

Jeg tipper den er ferdig utgjæret alt, jeg. Det hender at stormgjæringen skjer så fort at man går glipp av det!

Det beste du kan gjøre om du er i tvil er å bruke en (ren og sanitær) øse til å forsiktig ta en hydrometerprøve ut av bøtta. Selv om du glemte å måle OG så får du vite om du er i "FG-land" på skalaen eller ikke. Om du er under 1,020 kan du være veldig sikker på at den har gjæret. Da lar du den bare stå ei uke til, og vips, så har du øl!

Satt ett brygg på 25Liter CCC pale ale til gjæring for noen dager siden (5 dager i dag) Det kommer ikke bobler ut fra gjæringslåsen.

Har sjekket at karet er tett. Lokket buler, og hvis jeg kommer borti det så vidt begynner det å boble fra låsen. Ved låsen lukter det i hvertfall øl, lukter ikke noe rart for øyeblikket.

Vannet i låsen har flyttet seg opp til den ene siden så det virker som det er noe gass som pusher det dit, men det kommer ikke noen bobler jevnt.
Det har stått til gjæring nå i 4-5 dager. Sto de 3 første på 22 grader men fikk temperaturen ned til 18 nå de siste 1-2 dagene.

Er gjæren død?
Gjærer det ikke?

Glemte dessverre å måle OG.
Om du gjorde det meste riktig og hadde i nok og frisk gjær, samt har noenlunde riktig temperatur i gjæringskaret,trenger du strengt tatt ikke tenke så mye på gjæringen når du brygger et "vanlig" øl. Sett til gjæring, "glem", vent 14 dager og tapp. (Men det er selvsagt gøy å se på, og lukte, ikke minst. Jeg kikker som regel på karet hver dag....)

Hvis det har vært gjæring bør det være spor etter kreuzen, tørka skum og gugg oppetter veggene av karet over væskeoverflaten. Men jeg tipper alt er ok. Hvis du ikke har bomma grovt med temperatur har gjæra som regel lyst på sukker.

En eller annen form for liv må det jo være nedi der, siden det er et visst trykk. Og har det vært aktivitet - det er litt uklart ut fra innlegget ditt - trenger du ikke bekymre deg. Da er gjæringen ganske enkelt ferdig. Og med de temperaturene du har hatt, bør den vel være det nå.

Om det ikke har skjedd noe, så kan jeg ikke tenke meg annen grunn enn at du har mishandlet gjæren stygt på en eller annen måte. Du kan f.eks. ha rehydrert tørrgjær i for varmt vann - det har jeg klart en gang.

Men antakelig sitter du med et øl, og ikke med vørter - og så får du se om det er djevelsk godt, eller bare djevelsk:confused:.

Mål SG og case closed?

"Det har stått til gjæring nå i 4-5 dager. Sto de 3 første på 22 grader men fikk temperaturen ned til 18 nå de siste 1-2 dagene."

Hvis det har vært gjæring bør det være spor etter kreuzen, tørka skum og gugg oppetter veggene av karet over væskeoverflaten. Men jeg tipper alt er ok. Hvis du ikke har bomma grovt med temperatur har gjæra som regel lyst på sukker.
Det ser ut som det er noe skum som har vert der tidligere i og med at det ser ut som det er tørket skum oppover veggene.

En eller annen form for liv må det jo være nedi der, siden det er et visst trykk. Og har det vært aktivitet - det er litt uklart ut fra innlegget ditt - trenger du ikke bekymre deg. Da er gjæringen ganske enkelt ferdig. Og med de temperaturene du har hatt, bør den vel være det nå.

Om det ikke har skjedd noe, så kan jeg ikke tenke meg annen grunn enn at du har mishandlet gjæren stygt på en eller annen måte. Du kan f.eks. ha rehydrert tørrgjær i for varmt vann - det har jeg klart en gang.

Men antakelig sitter du med et øl, og ikke med vørter - og så får du se om det er djevelsk godt, eller bare djevelsk:confused:.
Jeg rehydrerte tørrgjær. Etter en liten stund hevet tørrgjæren i vannet. Tror det har overlevd.

Stod det i oppskriften.Men er ikke helt sikker på at jeg vil ha noe hint av svovel. ikke i dette ølet

Tilbake
Topp