Første brygg -Red Ale

JoakimO

Norbrygg-medlem
Hallois!

Har planer om å brygge et ølsett med Red Ale (fra olbrygg.no) i morgen. Jeg skal bruke en Beer Brew 30 til brygginga.  Etter å ha lest en del her på forumet og i bruksanvisnngen dukker noen spørsmål opp

1. Er ett eller to-trinns mesking å anbefale?
2.skal man helle over 7 liter med rent, varmt vann etter mesking basta bom?
3.hvor mange grader bør det være i gjæringskaret når man tilsetter gjæren?
4. OG måles før gjæren Tilsettes i gjæringskaret ? Noen som vet hva den skal være på dette brygget?
5.skal man riste i / eller røre om gjæren i gjæringskaret når man tar det i?
6. Hvor lenge bør dette stå i ro før tapping på flaske ?
7. Stikke om til ny gjæringsdunk gjør man på tappedagen? Skal man som hovedregel tilsette 5g sukker pr liter ?  Og hva slags sukker?

Da har jeg fått rabla ned en masse dumme spørsmål , så her er det lov med masse dumme svar  ;D

JoakimO skrev:
Hallois!

Har planer om å brygge et ølsett med Red Ale (fra olbrygg.no) i morgen. Jeg skal bruke en Beer Brew 30 til brygginga.  Etter å ha lest en del her på forumet og i bruksanvisnngen dukker noen spørsmål opp

1. Er ett eller to-trinns mesking å anbefale?
2.skal man helle over 7 liter med rent, varmt vann etter mesking basta bom?
3.hvor mange grader bør det være i gjæringskaret når man tilsetter gjæren?
4. OG måles før gjæren Tilsettes i gjæringskaret ? Noen som vet hva den skal være på dette brygget?
5.skal man riste i / eller røre om gjæren i gjæringskaret når man tar det i?
6. Hvor lenge bør dette stå i ro før tapping på flaske ?
7. Stikke om til ny gjæringsdunk gjør man på tappedagen? Skal man som hovedregel tilsette 5g sukker pr liter ?   Og hva slags sukker?

Da har jeg fått rabla ned en masse dumme spørsmål , så her er det lov med masse dumme svar  ;D

1.börja med entrinnsmesking du. Den mesta malten är högmodifierad och behöver inte meskas i flera trinn
2. 7l @78c. kan eventuellt ta större mängd skyllevann, upp mot 12( om du startar med ca 20-24l till inmäsk).
3..Helst den temp som den ska gära i senare. inte högre än 30c i vart fall.
4. OG avnhenger av antal kg malt....hur mycket använder du?
5. Hiv den i, sätt på locket på bötta och rist 30sek x 10.
6. jag låter den gära i 3v utan dåligt resultat, men mellan 2-3v skal det ändå vara.
7. vanligt strösocker fungerar i utgångspunkt, använd 5-8gr/l. Mer socker vill ge mer kullsyre, mer än 8gr- riskerar du flaskbomber =)

Ingen fara, dumma frågor är lov: vi har alla en gång ställt de. God brygging!

4. .. og mesketemperatur (hvor mye gjærbart sukker du får i vørteren) for å oppnå ønsket FG.

Edit: Litt kjapp svart her; OG er alt sukkeret du får i vørteren, både gjærbart og ikke, det avhenger av mengde malt, og effektivitet på ditt system. Mesketemperatur gir større eller mindre grad av gjærbare sukkerforbindelser.

Tusen takk for gode svar
Veide malten til 6kg , hva den heter står ikke utenpå i alle fall , eller på nettsia

Har ikke brygget dette settet (prøver å komponere meg frem til oppskrifter selv med utgangspunkt i oppskrifter delt av andre medbryggere, kjennskap til mitt system som er Speidel og ikke minst smakserfaring fra hva jeg liker/hvordan originalen jeg prøver å kopiere er). Så jeg vet ikke hva "planlagt" OG er for dette settet.

En Red jeg har fått mye positive tilbakemeldinger på er:
21 l i gjæringskar
OG: 1050
FG: 1012

Malt (knust på 1,2mm):
4200g Pale Malt (basismalt)
460g Crystal (lys)
200g Cara
30g Roasted barley

Humle.
26g EKG 60min
17g EKG 20min
10g EKG 10min

Gjær:
WLP 007 (med starter basert på mr. Malty)

Mesking:
10 min 62 °C
60 min 65 °C
10 min 72 °C
5 min 78 °C (mashout)

Skyller med 5l vann på 78 °C. Du kan droppe 62 °C og 72 °C og heller ett steg meske på 70 min på 65 °C+mashout på 78 °C

Koker i 90 min, men på en Red vil sikkert 60 min være nok. Da ville jeg redusert mengden skyllevann tilsvarende mindre fordamping (1l)..

Klaringsmiddel er alltid en fin ting. Bruk det de siste 15 min. i kokingen.

Jeg har også brygget dette øl setter fra ølbrygging.no. så jeg deler da min erfaring  

Jeg fikk O.G på 1048 og F.G 1008. brukte gjær 2 stk rør WLP004 (laget ikke starter)..
Smaken ble ikke helt meg,, men ølet står på flasker for moding og tror det får stå i fred.. :)

For klarings middel brukte jeg en tablett med protafloc (heter nå Whirfloc hos bryggselv.no) i de siste 15 min kok (i ca 22 liter vørtel).  ølet ble klart og fint..
Prøvde å legge ved ett bilde.. men niks...

Edit: prøver å legge inn bilde.. :)

Vedlegg

• Red Ale.jpg
    Red Ale.jpg
    344,5 KB · Sett: 443
Brukte safale s 04 til alen i går. Hadde den tørt i gjæringskaret etter koking og kjøling. Skulle den vært rehydrert ? (hvordan gjør man det?).  Og er alt bare simlepiss nå da?      :attevar:

Hehe, neida,- det blir nok bra uansett! Det er delte meninger om det er nødvendig å rehydrere eller ikke, så ølet blir nok helt fint! :)
For å rehydrere tørrgjær blander du det i kokt og avkjølt vann, mengden vann skal være 10x gjærens vekt. Dette lar du stå å godgjøre seg en halvtimes tid før du tilsetter det i vørteren.

Alen står nå på gjæringskar i ett rom med 20 grader. Tenkte å la det stå der i en 13 dagers tid før jeg måler med oeschlevekta og en ny måling etter 15 dager for å se om talla er like. Er jeg inne på noe da?
Er den klar så stikker jeg om til ny gjæringsdunk og tilsetter sukker og flasker på samme dag?

Etter 7 dager stakk jeg den om (p.g.a måtte 2 uker på jobb), lot den stå enda 16 dager for jeg stakk den om enda en gang og tilsatte samtidig 6 g/L sukker lake..
Startet flaskingen etter en halvtime-time. (Må flaske samme dag).. Funget for meg  :).
..gjær WLP004..

Tilbake
Topp