Første brygg, hjelp...

Dan

Norbrygg-medlem
Fikk ny fin speidel, og i går kjørte jeg første brygg.. Og jeg brukte det kittet som fulgte med..
Da jeg malte maktet synes jeg selv at dette ble litt for fint, men det justerte jeg til etterhvert.

Under utvaskingen brukte jeg lengre tid enn jeg skulle da jeg måtte hente barn..
Men og etter koking ble på 1055, og da jeg sjekket i morges pluppet det flott. I ettermiddag derimot var det steindødt, jeg målte da til 1020.

Mitt spørsmål er da : er brygget ferdig gjæret, eller skal jeg hive i en pose tørrgjær å se. Om det plopper videre ?
Synes dette gikk litt fort, hvis det er ferdig..

Takker for alle svar..

Men hva kan  en forvente av FG ? 1015 ?  Hva er normalt, i hvilket nivå bør dette ligge på ?

Vanskelig å si hva FG vil ende på da jeg ikke hvet hva du har brygget og hvordan. Hvilken gjær har du brukt og hva temperatur gjærer du på?

Uansett så ville jeg bare latt det stå i rundt 14 dager før du tapper om.
Blir nok øl av det. :biersmile:

Det viste seg etter mere lesing at det som følgte med var en kølsch, den lukter, og smaker ikke så gærnt nå. Men jeg satte en uke etterpå Punk IPA klonen som jeg fant oppskrift på her på forumet. Denne flasket jeg i dag, jeg hoppet over tørrhummlingen, mest på grunn av frykt for infeksjon, men under flaskingen klarte jeg ikke å holde meg, så da kaffekoppen var tom, måtte jeg smake, litt, og litt til... Dette lover godt... Jeg glder meg.... GOD JUL folkens, jeg gleder meg mest til nyttår...

Tilbake
Topp