Første brygg er i bøtta - hva gjør vi nå??

Gjæren takler det nok. Problemet blir å koke det opp (for å sterilisere) i nok vann til at det ikke svir seg, men ikke så mye vann at du øker volumet altfor mye.

Jeg ville prøvd å blande ut 1,5 kg maltekstrakt i halvannen liter vann, se hvordan konsistensen blir, og hvis det er noenlunde flytende, koke det opp og la småkoke i et kvarter, så kjøle ned og så helle det oppi.

Du flyr litt solo her nå, siden dette er ganske ustandard, men det er ingen grunn til at det ikke skulle funke. Ølet ditt er såpass svakt at gjæren fortsatt skulle være i tipptopp form, hvis den var det fra starten av.

Jeg gir dette en sjanse, og koker og tilsetter i morgen, og krysser fingrene for at det blir litt gang på brygget.

Kan legge ut erfaringer etterhvert hvis noen er interessert i hvordan det går..

Her kommer en liten rapport på hvordan "redningsaksjonen" gikk.

Vi kokte som sagt 1,35 kg maltekstrakt (3 glass fra butikken) i ca 1/2 l vann. Det gikk greit uten at det sved seg eller kokte over, men måtte passe bra på... Hadde det så opp i gjæringstanken. Virket som om gjæren likte dette godt, da det boblet og bruste skikkelig bare en liten stund etter at vi hadde hatt i ekstrakt.

Vi lot så brygget stå i tilsammen 2 uker i karet, for å tappe over på flasker med litt sukker. Etter 2 uker var det pinse, grillfest hos gode venner og vi hadde med oss en stabel med flasker. Enden på visa var at ingen ville ha sitt eget Hansa-øl til fordel for vårt hjemmelagde, så det kan vel kalles en suksess!  :klovn:

Neste brygg ble kokt på søndag, vi er fortsatt på ølsett så nå ble det et Coopers Draught sett  - denne gangen med maltekstrakt i tillegg ;-) Satte også en dunk med eplejuice som vi skal prøve å lage cider av, inspirert av en annen tråd her på forumet. Så nå bobler og bruser det godt ute i boden  :skitbra:

Lars Ølhund skrev:
Neste brygg ble kokt på søndag, vi er fortsatt på ølsett så nå ble det et Coopers Draught sett  - denne gangen med maltekstrakt i tillegg ;-) Satte også en dunk med eplejuice som vi skal prøve å lage cider av, inspirert av en annen tråd her på forumet. Så nå bobler og bruser det godt ute i boden  :skitbra:

Hvis dere fortsatt har brukt Moss Maltextrakt (det var vel det dere gjorde) vil jeg ile til og bemerke at dette neppe er optimalt til formålet. Det beste er å bruke spesialmaltekstrakt fra de store ølmaltleverandørene som Muntons eller Weyermann, enten i pulverform (spraymalt/DME) eller flytende. Problemet er selvsagt at det er vanskeligere tilgjengelig (nettbutikk/postordre) og dermed dyrere, Posten Norge tar seg jo rimelig godt betalt - med mindre man bor innenfor rimelig avstand til disse detaljistene da (Lillestrøm, Vossestrand, Høylandet, jeg sier ikke mer).

Henning1 skrev:
Hvis dere fortsatt har brukt Moss Maltextrakt (det var vel det dere gjorde) vil jeg ile til og bemerke at dette neppe er optimalt til formålet. Det beste er å bruke spesialmaltekstrakt fra de store ølmaltleverandørene som Muntons eller Weyermann, enten i pulverform (spraymalt/DME) eller flytende.

Takk for tips, og ja, vi har gjort som du sier. Regner med god forbedring fra øl nr 1 da vi brukte Europris ølsett og Moss maltekstrakt fra butikken og nå hvor vi har brukt et Coopers sett og Muntons maltekstrakt  :namnam:

Tilbake
Topp