Forslag til uformell bryggekonkurranse

Hei!

Jeg begynte med ølbrygging i fjor våres og har etter det introdusert en kompis til hobbyen. Så langt har ikke han tatt steget med å lage egne oppskrifter (vi brygger begge to BIAB), og det ga meg idéen om en uformell bryggekonkurranse mellom oss to. En "brew-off" om du vil.

Dermed henvender jeg meg til forumet for forslag og tips til retningslinjer for konkurransen som gir rom for kreativitet, men samtidig sørger for to øl som er fra nogenlunde samme planet.

Jeg har vurdert å bestemme basemalt og gjærtype, samt muligens generell stil (evt. tolking av stil). Samt bryggedato +/- 1-3 dager.

Er det noen her som har noen tanker? For snevert? For vidt? Planen min med konkurransen er som nevnt å få han til å komponere noe selv, og hvilket øl som blir best er rivende likegyldig.

Mvh
-Deluze

Et fantastisk forslag! Det eneste jeg vil sette som kriterie er tørrgjær da han ikke kjenner til startere enda.

Mvh
-Deluze

Holder på å få sjefen min frelst. Vi hadde kickoff i helgen og jeg hadde med 4 forskjellige sorter hjemmebrygg på hotellrommet (inkl. 19 liter English Bitter på cornelius fat). Hadde vært gøy og kjørt en lignende utfordring med han når han kommer i gang.

Mellom 5% og 6% abv. Så må man få passe OG og FG. Kan jo foreslå gode gamle US-05, så blir det "lett" å kjenne gjæringsforløpet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Oppskriften så langt:
50% Pilsnermalt
30% Hvete
20% Cara
Australsk humle
Mellom 5% og 6% abv.
Safale US-05

Det her ser ut til å bli noe interessant i hvert fall! Det blir mitt første møte med pilsner, hvete og australsk humle. Jeg tar en telefon og formidler utfordringen i løpet av kvelden så finner vi ut hva som blir bryggedato.

Tusen takk for alle innspill! Jeg oppdaterer tråden når bryggene er satt og smakt.

Mvh
-Deluze

Tilbake
Topp