Forslag til "enkel øl"?

Hei!
Jeg får besøk av noen tyskere om litt, så da må jeg vel servere hjemmelaget øl tenkte jeg. Dette er folk som spurte om stout er Jägermeister, så jeg tenker at jeg skal lage noe enkelt og lettdrikkelig. Jeg har tenkt på å brygge Kölsch. Er dette et bra alternativ for folk som kun drikker pils, og øl med cola og sprite(ikke at jeg har noen plaener om å besudle ølet mitt med hverken cola eller sprite)? Evt noen som har en god oppskrift?

Har brygget kolsch til en 40 års dag og det vart ein sukse. Er vel bare å Google så finner du vel en oppskrift. Eller søke på forum siden.

Folk som ikke kjenner forskjell på stout og Jägermeister fortjener igrunnen ikke å drikke øl. Skjenk dem en kopp te!

Jeg lagde en Pale Ale til en 40års feiring i september som jeg satt på 0.75L flasker og lagde en passende etikett, fikk tilbud om å kjøpe 10 flasker av en på festen (hadde ikke noen ekstra å gi), men det var mange fulle flasker som forsvannt, regner med at det var en del som tok hele flasker hjem med seg.

Det fra folk som drikker kun vin eller industri pils normalt.

Oppskrift jeg brukte:

20L

OG: 1.050
FG: 1.010

Mash:
5kg Maris Otter
0.3kg Caramalt (30 EBC)
0.3kg Wheat malt (3,9 EBC)

Boil:
60 min 20gb Chinook
30 min 20g Centennial
30 min 10g Chinook
15 min 20g Centennial
15 min 10g Chinook
0 min 20g Centennial

Dry hop 14 days with 40g Centennial

Jeg hadde stort hell med å servere en pale ale basert på Nelson Sauvin i min mors syttiårsdag. Fire kg pale malt, et halvt kilo carastan/lys karamellmalt, og 100 gram Nelson fordelt omtrent sånn: 20 g ved 60 min, 30 g ved 15 min og 50 g ved 0. WLP007.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

:ilike: bra du vil vise de hva ekte øl er ..  jeg har ett par onkler som nekter å smake hjemme brygg for de har smakt det "før" ( ca 30 år) he he de skal omvendes om det tar livet av meg he he ..

nok om det ..  du sier ikke noe om brygge utstyret ditt..  vil du brygge ekstrakt, kitt , eller allgrain..??

ekstraktene er så gode nå at du går ikke feil med de..  ikke kitt de er ikke så bra, bytt ihvertfall ut gjær..

på oppskrifts siden her er det gode allgrain, om du vil sende meg pm. kan jeg gi deg en ekstrakt oppskrift som er enkel å følge..  minimum med utstyr ..

:ilike: lykke til

Tilbake
Topp