Forskjellen på RIMS og HERMS

Stenumgard

Norbrygg-medlem
Jeg har prøvd og søkt og lest meg opp forskjellen på disse to, men har ikke funnet noe skikkelig godt svar.
Etter hva jeg har skjønt så går begge oppsettene ut på å resirkulere vørteren over maltet og det er hvordan dette gjøres som er den store forskjellen.
I et HERMS-oppsett så tas vørteren ut av mesketanken og får riktig temperatur mens den går igjennom en coile som er lagt i en beholder med vann. I et RIMS-oppsett så sirkulerer vørteren inni mesketanken.
Så kommer det store spørsmålet; stemmer dette? Er det noen som kan legge ut noen bilder av de forskjellige oppsettene sine og kanskje forklare på en bedre måte? Gjerne av sitt eget. De er ofte enklere å forstå seg på en illustrasjonsbilder.

Stenumgard skrev:
Jeg har prøvd og søkt og lest meg opp forskjellen på disse to, men har ikke funnet noe skikkelig godt svar.
Etter hva jeg har skjønt så går begge oppsettene ut på å resirkulere vørteren over maltet og det er hvordan dette gjøres som er den store forskjellen.
I et HERMS-oppsett så tas vørteren ut av mesketanken og får riktig temperatur mens den går igjennom en coile som er lagt i en beholder med vann. I et RIMS-oppsett så sirkulerer vørteren inni mesketanken.
Så kommer det store spørsmålet; stemmer dette? Er det noen som kan legge ut noen bilder av de forskjellige oppsettene sine og kanskje forklare på en bedre måte? Gjerne av sitt eget. De er ofte enklere å forstå seg på en illustrasjonsbilder.

Nei på RIMS sirkulerer vørten forbi et varmelement montert i et rør eller i mesketanken hos noen, noe må jo varme opp vørten etter vert som den mister temperatur.

http://www.vandelogt.nl/htm/rims_herms_uk.htm

Håkon skrev:
Synes ikke de besvarer det direkte godt. Norbrygg sine medlemmer har også en tendens til å svare mer utdypende og forståelig. Samt at de skriver på norsk, noe som gjør alt hundre ganger lettere.

Oddvar Demmo skrev:
Nei på RIMS sirkulerer vørten forbi et varmelement montert i et rør eller i mesketanken hos noen, noe må jo varme opp vørten etter vert som den mister temperatur.

Så begge metodene transporterer vørteren ut av mesketanken via et eksternt element hvor den får riktig temperatur og så tilbake? Da ser jeg ikke lenger helt den store forskjellen mellom disse to.

Stenumgard skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Så begge metodene transporterer vørteren ut av mesketanken via et eksternt element hvor den får riktig temperatur og så tilbake? Da ser jeg ikke lenger helt den store forskjellen mellom disse to.

RIMS varmer opp vørteren direkte, mens HERMS gjør det via en varmeveksler, typisk en rørspiral i et vannbad som varmes opp.

Forkortelsene gir et hint om virkemåten:

RIMS: Recirculating Infusion Mash System
HERMS: Heat Exchanged Recirculating Mash System

Edit: Her er en grei forklaring av forskjellene: http://www.vandelogt.nl/htm/rims_herms_uk.htm

Stenumgard skrev:

Det er riktig. Det er ikkje den heilt store forskjellen heller. Ein tilfører varme i sirkulasjonsløyfa for å holde konstant temperatur, og kan tilføre varme for å auke tempen undervegs i meskinga. Dette gjer begge system like bra. RIMS er potensielt litt raskare fordi den ikkje har sjølve vannbadet å varme opp i tillegg til mesken/vørteren. Mange likar HERMS fordi det ikkje utset vørteren for sviing, som ein potensielt kan få med RIMS, spesielt om ein får "stuck mash" og vørteren blir stilleståande i røyret med varmekolben.
Mange har ein røyrspiral i HLT og brukar den til å varme vørteren. Bakdelen med det er at ein må justere temperaturen på heile volumet i HLT pluss mesken. Kan bli litt treg respons om ein ikkje har veldig kraftig element i HLT.

Etterkvart er det fleire som har laga seg ein dedikert beholdar med lite volum og stor effekt som røyrspiralen ligg i. Då får ein den raske responsen til RIMS, samt fordelane til HERMS med på kjøpet.

Tilbake
Topp