For varmt for brygging?

thowens

Norbrygg-medlem
Hei

Er 25 grader for varmt til å brygge ale i?

Har dyrket opp en fraksjon gjær av typen Wyeast Imperial Blend, og tenkte å sette over et ekstrakt brygg ikveld, men er usikker på om det er verdt forsøket..., det skal visst bli enda varmere i dagene fremover... Alternativet er å sette gjærfraksjonen inn i kjøleskapet og dyrke den opp igjen i ny vørt når været snur, men jeg vil gjerne holde produksjonen oppe, og liker ikke å herje for mye med gjæren.

Har skjønt at høye temperaturer ikke er optimalt men er det noen som har erfaring med om det blir dårlig/dårligere øl av høye gjæringstemperaturer (har tenkt et øl med OG~50)?
Hva ville erfarne bryggere gjort i denne varmen: brygge eller vente?

Lurer på det samme! Satte en batch på lørdagen, og temperaturen i øl'n kom opp i 25 grader når gjæringa stod på som værst. Er nede i 19 grader igjen nå da. Vil dette ha mye å si?

Det som skjer når det blir for varm er at gjæren lager flere estere og fuselalkoholer(mer skallebank) det går an, men smaken blir annerledes.
Kjøp en murerbøtte og sett ølet i og fyll på med vann. Ev i garasjen eller ute å la hageslangen lage litt sirkulasjon og avkjøle øllet. inne kan man bruke 1,5 litersflasker man fryser og setter i vannbadet for å regulere tempen. Litt jobb, men det går. Ellers er  det bare kjøleskap/fryser og ut 100/200 som funker så lenge man ikke har en kald kjeler eller noe.
Lykke til

Jeg trakk en våt T-skjorte over et gjæringsspann, og det ser ut til å ha senket temperaturen under gjæringskaret til under romtemperatur, ned i 16,4 °C. Men det er i en kjeller som holder under 19 °C i utgangspunktet. Uansett: det viser at en kald kjeller og litt vått tøy holder til å brygge i sommervarmen.

For noen år siden satte jeg en Dunkelweissen på sommerens varmeste dag. Pleide å sette vørteren til gjæring i en kjellerbod, men denne gangen tok det helt av... Jeg kjente på utsiden av gjæringskaret at det var skikkelig varmgang - og langt varmere enn i lufta rundt. Målte ikke temperaturen nede i vørteren, men tipper at den var nærmere 35 grader. Brygget ble noe ... spesielt! masse rare estere og fusel. Jeg vurderte å helle det ut, men satte det til lagring. Utpå ettervinteren begynte dunkelweissen å bli noenlunde drikkbart. Men det var ikke et brygg jeg vurderte å levere inn til NM, akkurat!

Hvor varmt er for varmt? Eller sagt på en bedre måte: Jeg har tenkt å brygge en IPA eller Pale Ale ila de nærmeste to ukene eller så. Bør jeg droppe å brygge dersom gradestokken stiger over femogtyve eller kan jeg f.eks sette gjæringsfatet i boden i kjelleren på samieiet? Det er en garasje som ligger under bakkenivå, med fjell på tre sider og god ventilasjon.

Hei,

Så lenge den holder en temperatur i området rundet 20 grader, vil det funke helt fint. Til sammenlikning så er det i kjelleren i borettslagsblokka hos oss rundet 18 grader på denne tida av året, noe som også ville funke bra. Jeg brygga forresten en IPA her forleden hvor temperaturen krøp opp i mot 23 grader. Det ble nå god øl ut av det også :brygging:

Takk, da prøver vi det. Det er heldigvis ikke noe problem om de andre beboerne klager til styret angående lukten. Jeg er nemlig i styret. Haha.

Jeg tenker å sette en California Commons/Steam Beer til uka, og disse skal ha maks 19 grader etter hva jeg har lest. Heldigvis er bergensværet tilbake igjen!

Jeg har hatt en IPA til gjæring et par uker. Det luktet helt nydelig av humle. I motsetning til Steambeer. Den kom det mye svovel fra! Gå gjerne litt ned på temp-17 °C eller kjøligere hvis mulig på California Common.
janh

Helge T skrev:
Jeg tenker å sette en California Commons/Steam Beer til uka, og disse skal ha maks 19 grader etter hva jeg har lest. Heldigvis er bergensværet tilbake igjen!

Det har jeg lyst til å prøve selv! Jeg er blitt skikkelig glad i Anchor Steam, og skulle gjerne sett den typen øl i boden min.

Husk dog at temperaturen i selve ølet lett kan bli 4-5 grader høyere enn i omgivelsene rundt. Jeg ville passet på å holde temperaturen på et akseptabelt nivå!

Ah, det er jo selvfølgelig et godt poeng. Hmm. Jeg får legge ut temperaturmålere i diverse kjellere og se hvilke tall jeg får.

Gahr skrev:
Husk dog at temperaturen i selve ølet lett kan bli 4-5 grader høyere enn i omgivelsene rundt. Jeg ville passet på å holde temperaturen på et akseptabelt nivå!

Dette er noe jeg har lurt litt på når det gjelder temperaturkontroll. Når det står i oppskrifter, og bryggere oppgir "Gjæres ved X °C i Y dager", mener de da temperaturen i ølen, eller temperaturen i rommet der gjæringsdunken står?

Det er alltid teperaturen i vørteren du skal ta hensyn til.  Legg gjerne føleren inntil siden på karet, og litt isopor e.l + McGyver teip utenpå, og du vil få nesten riktig måling.

Jeg har også blandet erfaring med brygging ved høy temperatur. Mitt forrige brygg, Dalakers variant av Victory and Chaos IPA -(IBU 60, OG 60), Wyeast 1318, Target og EKG gjennomgikk stormgjæring i et rom med lufttemperatur på 23-25 grader. Resultatet ble et overmåte fruktig øl, med assosiasjoner til eple og pære. Dette stemmer jo svært godt med overproduksjon av estere som foregår ved høyere temperaturer. Først ble jeg svært skuffet, men etter et par ukers lagring på flaske har fruktigheten avtatt noe, og nå er dette et svært godt øl!

Likevel anbefaler jeg ingen å eksperimentere med høy temperatur under gjæring, man beveger seg farlig nær et udrikkelig øl. Kjellerbod og våte håndklær er nok trikset for oss som enda ikke har fått kloa i et dedikert kjøleskap for brygging.

Hadde det være en ide å laget en coil av kobberør (slik som vørterkjølerne) og hatt den rundt gjæringskaret og satt på kaldtvann? Da kunne man brygget lager selv midt på sommeren!

Jeg og fettern har prata om detta, han hadde en lignende idè, men han foreslo å bruke kjølekoilen oppi vørteren.

Så kan du koble på en automatisk ventil som du kobler til en UT-200 sånn at vannstrømmen åpnes når temperaturen stiger for høyt.

Jeg tror det vil kunne føre til temperatursjokk, siden vannet som går gjennom kjøleren er mye kaldere enn vørteren. Kanskje bedre å sette gjæringsdunken i et vannbad som kjøles på den måten? Sist episode av podcasten Brew Strong med John Palmer og Jamil Zainasheff omhandler forresten temperaturkontroll, og har mange nyttige tips.

Tilbake
Topp