For lite gjær?

Satte en APA i går med OG 1054, 26 liter vørter i karet. rehydrerte 1 pakke US-05, men ser nå at dette kanskje er i knappeste laget i følge Mr. Malty. Har en pakke til liggende og kan rehydrere denne og pitche nå kveld, eller bør jeg vente til stormgjæringen har lagt seg? Eller er det like greit å la den bare bli som den blir(RDWHAHB), Mr. Malty anbefalte 1,3 pakker. gjæres forøvrig på 18 grader.

Jeg gikk på samme smellen ved mitt andre brygg. Jeg rehydrerte og heiv oppi en pakke dagen etter. Gikk fisefint!

Når vi først er inne på det

Tenker å prøve meg på nytt med en batch Gonzo Imperial Porter imorgen, OG 1.092, 12 liter

Ifølge Mr Malty trenger jeg da 13g, så det er akkurat litt for lite med én pose, 11,5g, Viability 75 %
men tar dere hensyn til Viability/Production Date på tørrgjær?

Jeg har ikke gjort det men ser at hvis jeg legger inn ca prod. dato til å være ca 2 år gammel så vil Mr. Malty nesten dobble gjærmengden.

men Mr Malty og Brewersfriend oppgir jo to vidt forskjellige estimat
Begge oppgir at jeg trenger 200 milliarder celler, men mens Mr Malty sier at det holder med 12g, vil Brewersfriend ha det til at jeg trenger 2 pakker, 23g

Bjørnar Aa skrev:
Satte en APA i går med OG 1054, 26 liter vørter i karet. rehydrerte 1 pakke US-05, men ser nå at dette kanskje er i knappeste laget i følge Mr. Malty. Har en pakke til liggende og kan rehydrere denne og pitche nå kveld, eller bør jeg vente til stormgjæringen har lagt seg? Eller er det like greit å la den bare bli som den blir(RDWHAHB), Mr. Malty anbefalte 1,3 pakker. gjæres forøvrig på 18 grader.

Dette greier en pakke US-05 helt fint å gjære ut. Det er faktisk omtrent sånn jeg lager APA. Det er gi bort ølet mitt så det brygger jeg rimelig ofte og bruker en pakke US-05. Særlig viktig er at du har rehydrert før pitching da har du masse  god og sunn gjær.

mvh

Bårdd

loebrygg skrev:
men Mr Malty og Brewersfriend oppgir jo to vidt forskjellige estimat
Begge oppgir at jeg trenger 200 milliarder celler, men mens Mr Malty sier at det holder med 12g, vil Brewersfriend ha det til at jeg trenger 2 pakker, 23g
Du har kanskje sett det, men uenigheten har altså sin forklaring her: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/#cells_per_gram
Kort fortalt: Det ser ikke ut til å finnes noen samlet konsensus på celler per gram i tørrgjær. For å ta S-04 som eksempel, sier Fermentis selv at celleantallet er 6 mrd per gram, mens en studie fra 2003 telte 8 mrd per gram (og stor variasjon mellom forskjellige strains), og Zainasheff sier han konsekvent har telt 20 mrd per gram (+/- mindre enn 1 mrd) i "de fleste" tørrgjær. Hva som er riktig har jeg ikke den fjerneste anelse om, men folk ser jo ut til å få gode resultater med Mr. Malty-estimatene, så man skulle jo tro det var rimelig safe å følge dem.

Ha, OK
En fyr på Bryggselv brukte Brewersfriend og mente jeg trengte to pakker,
men da sparer jeg den til neste batch

loebrygg skrev:
Ha, OK
En fyr på Bryggselv brukte Brewersfriend og mente jeg trengte to pakker,
men da sparer jeg den til neste batch

39,- for å sikre 6-10 timers arbeid hadde jeg ikke spart på....

Vel, Mr Malty sier en, Brewersfriend to
Er jo ikke bra å overpitche heller
Jeg har alltid klart meg med en på tilsvarende OG og volum

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp